Wat mama niet vertellen kon- Marcel Maassen

27-11-2023

Non-fictie

Dit is het verhaal dat ik wil schrijven: het geheime leven van Irene Booveri.

Vijf jaar na de dood van haar moeder besluit Cyrilla op zoek te gaan naar diens ware verleden. Hiervoor neemt ze kennis en schrijver Marcel Maassen in de hand. Alle mogelijke aanwijzingen over Cyrilla's moeder Irene passeren de revue. Maar waar begin je, wanneer alles dat je denkt te weten een leugen is? Hoe langer ze zoeken, hoe meer ze weten komen over Irene en hoe meer ze beseffen dat het verleden dat ze haar dochter toevertrouwde bestond uit heel wat leugens. Maar waarom hield Irene dit alles verborgen voor haar dochter?

'Mijn moeder heeft zoveel gelogen, verdraaid en verzwegen, dat geeft ons het recht om haar te ontmaskeren.'

Marcel Maassen schreef met Wat mama niet vertellen kon een persoonlijk verhaal. Een zoektocht die hij zelf meebeleefde en neerschreef.

Marcel Maassen verteld het verloop van de zoektocht op een meeslepende en vlotte manier. De intrigerende zoektocht, met boeiende dialogen en doorspekt met historische feiten uit een belangrijke periode in onze geschiedenis maakt van Wat mama niet vertellen kon een erg duidelijk en leesbaar boek, wat zeker niet altijd vanzelfsprekend is bij zulke zware thema's. Elke nieuwe ontdekking sleepte mij telkens weer dieper het verhaal in. Zo ook Marcel en Cyrilla, de zoekenden zelf. 

De volledige waarheid over Cyrilla's moeder zal nooit met 100% zekerheid geweten zijn, dat deel van haar verleden nam Irene mee in haar graf, om anderen te beschermen tegen het trauma van haar leven.

'Het trauma van mijn moeder is ook een deel van mij.'

Specificaties

Uitgever: Brandt

Prijs: Paperback €23,50 E-book €9,99

Publicatiedatum: 19 juni 2023

Aantal pagina's: 384

ISBN: 9789493319066

Met dank aan Uitgeverij Brandt voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.