Wacht op mij- Santa Montefiore

20-03-2023

Historische roman

'Jij bent een zonnezwaluw, als ik je ving, zou ik je houden. En dan scheen elke ochtend en elke avond de zon.'

Gulliver's Bay, Cornwall, 1944

De jonge Florence is al zolang dat haar geheugen haar brengt smoorverliefd op de knappe Aubrey Dash. Maar wanneer Aubrey's oudere broer Rupert, haar op een avond verrast met een liefdevolle kus, lijken Florence gedachten wel alle kanten uit te gaan. Tot wie behoort haar hart toe? Als de oorlog roet in het eten gooit en Florence's grote liefde voorgoed van haar wegneemt, gelooft Florence onverschrokken in de belofte die haar ooit werd gemaakt.

Londen, 1988

Sinds zijn dertiende heeft Max een steeds terugkerende droom. Een droom waar hij met een parachute landt achter een vijandelijke linie en wordt overspoeld door oorlog en pijn, tot het zwart voor zijn ogen wordt. Hij besluit verder op onderzoek te gaan naar de ware betekenis van zijn droom, maar vindt hij bij zijn verloofde Elisabeth wel de steun die hij zoekt?

Melbourne, 1995

De bejaarde Florence wacht al decennialang op een teken van haar overleden liefde. Tot ze op een dag een brief ontvangt van de onbekende Max…


Santa Montefiore's boeken zijn degene die mij na jaren van niet te lezen, terug aan het lezen hebben gekregen. De romantische insteek, op vaak mooie locaties zorgden steeds voor een warm gevoel in mijn hart. Jammer genoeg beleefde ik niet hetzelfde gevoel bij Wacht op mij.

Zoals de (te!) ruime achterflap tekst al weergeeft, wordt Wacht op mij voornamelijk verteld vanuit twee perspectieven en tijdslijnen. Het derde perspectief van de bejaarde Florence komt miniem aan bod.

De opbouw naar het werkelijke verhaal duurde naar mijn gevoel erg lang, en zorgde er af en toe voor dat ik mijn interesse verloor. Het verhaal is gebaseerd op het ware verhaal van Simon Jacobs, aangevuld met fictie. Ook al ben ik absoluut geen non-believer van reïncarnatie, maar soms lagen de gelijkenissen tussen Rupert en Max er gewoon te dik op. Het weerhield mij ervan om oprecht te genieten van het verhaal, maar zorgde eerder voor een vragenvuur in mijn hoofd. Hoe dit in het werkelijke verhaal past, is niet helemaal duidelijk bij de noot van de auteur.

Ik zie Santa Montefiore nog steeds het liefst bij haar klassieke, romantische schrijfstijl. Maar ook al is haar volgende boek iets heel anders, zal mij dat er niet van weerhouden om deze te lezen.

Waar je ook bent, mijn liefste Rupert, stuur me een teken. Stuur me iets waardoor ik weet dat je voortleeft, dat je niet dood bent. Geef me in mijn uur van twijfel de zekerheid dat we elkaar zullen weerzien.


Specificaties

Uitgever: Boekerij

Prijs: Paperback €21,99 E-book €12,99 Luisterboek €14,99

Publicatiedatum: 24 januari 2023

Aantal pagina's: 384

ISBN: 9789022597361

Met dank aan Uitgeverij Boekerij voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.