Vleugelslag - Wally Lamb

02-02-2022

Roman

Het verhaal

Op een morgen ziet de 47-jarige docent Caelum Quirk op de televisie beelden van zijn school - Columbine High School - waar zich op dat moment een drama afspeelt. En hij weet: zijn vrouw Maureen is die dag op de school aan het werk. Wonderbaarlijk genoeg overleeft ze het bloedbad, maar ze betaalt daarvoor een hoge tol.


Vleugelslag stond al veel te lang in mijn kast te verstoffen, hoog tijd om mij nogmaals te verliezen in een verhaal van Wally Lamb.

Het verhaal wordt verteld uit het oogpunt van Caelum, een 47-jarige man die getrouwd is met Maureen. Beide werken ze in de Columbine High School, hij als docent literatuur, zij als verpleegster. Na een verschrikkelijk schietincident in de school (waarvoor Wally Lamb zich baseerde op het waargebeurde incident in Columbine op 20 april 1999) waarbij Maureen aanwezig was, ligt het ganse leven van Maureen en Caelum overhoop. Maureen lijdt aan PTSS, raakt verslaafd aan medicatie en drijft steeds verder weg van alle mensen die van haar houden.

Vleugelslag is een verhaal kenmerkend in de schrijfstijl van Wally Lamb. Eerlijk, onomwonden en realistisch. Met Vleugelslag haalt hij tevens ook actuele thema's aan, schietincidenten in Amerikaanse scholen, discriminatie van de minderheidsgroepen, depressie...Hij gaf mij inzicht in heel wat psychologische kenmerken en in traumaverwerking. Wally Lamb slaagde er wederom in om mij te ontroeren en me mee te slepen in zijn verhaal. Doch vind ik het zeker niet zijn beste boek. Door de familiegeschiedenis die opgerakeld wordt in Vleugelslag werd het soms nogal wat langdradig, voor mij hadden de geschiedenis er niet in gehoeven en was het boek misschien zelfs beter geweest zonder.


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

'Het is alsof ze in die kast is gestorven. Ze heeft gebeden, me een afscheidsbriefje geschreven en toen kwam de antiterreureenheid en kroop er een beschadigde vreemde uit de kast, en was Maureen dood.'


Specificaties

Uitgever: Uitgeverij Mouria

Prijs: Paperback €11,00

Publicatiedatum: februari 2010

Aantal pagina's: 685

ISBN: 9789045801728