Vergeef me- Wally Lamb

27-06-2021

Roman

Het verhaal

Tegen het weidse decor van twintigste-eeuws Amerika en gevuld met levensechte en memorabele personages, brengt deze ontroerende roman over twee identieke, maar toch zo verschillende tweelingbroers de diepste noden en angsten van de mens aan het licht: de eenzaamheid, het verlangen naar acceptatie en liefde, en de strijd om ten koste van alles te overleven.


Vergeef me, is het tweede boek dat ik lees van Wally Lamb. Allereerst, wat een kanjer! Welgeteld 744 pagina's kleingeletterd leesgenot. Want leesgenot is het zeker en vast. In al de jaren is dit verhaal uitgegroeid tot een moderne klassieker en ik kan dit alleen maar beamen.

'Twee broers zijn verdwaald in het bos. Één van hen is misschien wel voorgoed verdwaald.'

Dominick en Thomas zijn een identieke tweeling, zijn elkaars spiegelbeeld. Maar daar stopt het ook, op vlak van karaktereigenschappen kunnen ze niet verder uit elkaar liggen. Waar Dominick door zijn moeder slingeraapje wordt genoemd is Thomas mama's lief konijntje.

Hun thuissituatie is allesbehalve ideaal, de jongens hun biologische vader is ongekend en stiefvader Ray heeft erg losse handjes. Vooral Thomas die soms wat vreemde gedragingen vertoont is vaak het mikpunt van Ray's vernederingen. Maar ook door deze  jarenlange ellende redden de broers elkaar, zo goed en kwaad als ze kunnen.

Tot Thomas rond zijn negentiende verjaardag nog vreemder begint te doen dan zijn normaliter vreemde gedrag. Na heel wat onderzoeken blijkt Thomas schizofreen te zijn en verhuisd hij al snel van de ene naar de andere inrichting.

Dominick leeft in enorme angst om dezelfde psychologische problemen als zijn tweelingbroer te krijgen. Na zijn belofte aan zijn stervende moeder om voor altijd op zijn broer Thomas te passen neemt zoveel mogelijk zorg en verantwoordelijk op zich. Maar na enkele serieuze fratsen van Thomas lijkt hij zelf bijna ten onder te gaan aan alle druk op zijn schouders.

'Als alles wat leeft. Honger je iets lang genoeg uit, dan sterft het.'

Een verhaal over moed, verdriet, liefde, pijn, angst en zoveel meer. Wally neemt je mee op een rollercoaster vol emoties.


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Een sessie van Dominick bij dr. Patel.

Pas als ik mijn beperkingen met betrekking tot mijn broer onder ogen zag, zei dokter Patel, kon ik gaan werken aan mijn tegenstrijdige gevoelens ten opzichte van hem. Mezelf bevrijden. Vooruit komen.

'Ik hou van hem,' zei ik. Hij is mijn broer. Maar ons hele leven heb ik me door hem zo vreselijk...

'Ga door. Heb je je door hem zo vreselijk...?'

'Beschaamd gevoeld. Vernederd. Al die mensen die maar zitten te smiespelen dat hij zo'n halvegare is. De spot met hem drijven, verdomme...En enerzijds wil je hem verdedigen, begrijpt u wel? Ze helemaal verrot slaan als ze iets zeggen. En anderzijds...anderzijds...wil je gewoon de tegenovergestelde kant op rennen. Zo snel mogelijk bij hem vandaan zien te komen, zodat je niet besmet wordt met wat hij heeft. Zodat het niet allemaal over jou heen komt.'

'Wat allemaal?'

'De spot. De ziekte...De zwakheid.'


Specificaties

Uitgever: De Boekerij

Prijs: Paperback tweedehands te vinden vanaf €9,55 Zelf tweedehands gekocht voor €9,98

Publicatiedatum: 1999

Aantal pagina's: 744

ISBN: 90-225-2525-2