Unwritable - Lotte van den Noort

20-10-2021

Young adult

Het verhaal

New Orleans, 1930. Een grote kloof tussen de rijke en arme inwoners van de stad zorgt voor veel spanning. De wees Abbigail Barlow heeft zich noodgedwongen aangesloten bij de verzetsgroep Monte Carlo, die bestaat uit de laatste strijders voor gelijkheid.

Het dagelijks leven van Abbigail is gevuld met gevaarlijke missies. Daarbij moet ze haar grote geheim bewaren voor haar medeverzetsstrijders. Alsof dat nog niet zwaar genoeg is, moet ze dit alles doen in samenwerking met de onuitstaanbare, arrogante Jae Hawkins. En dan voelt ze kriebels voor hem.


Na Lotte van den Noort haar eerste boek Unsinkable keek ik reikhalzend uit naar haar nieuwste verhaal, Unwritable. Toen hij enkele dagen geleden dan eindelijk in de bus viel, kon ik dan ook niet wachten om mij erin te verdiepen.

De cover is weer prachtig! Hij past mooi bij Unsinkable maar heeft een mysterieuzere uitstraling, met kleine details voor de oplettende lezers. Binnenin vind je ook nog prachtige illustraties waardoor je getriggerd wordt om snel te beginnen met lezen. Ook een handige lijst van de personages van het verhaal vind je terug bij de eerste pagina's. Persoonlijk heb ik deze niet nodig gehad (omdat het verhaal heel duidelijk geschreven is), maar het is natuurlijk wel een leuk extraatje.

Het verhaal gaat om de verzetsgroep Monte Carlo, waarin de hoofdpersonages Abbigail, Jae en Andrew samen met andere strijders vechten voor gelijkheid in New Orleans.

Het verhaal wordt verteld uit het perspectief van Abbigail. Abbigail is een eigenwijze jonge vrouw, met een eigen mening en een koppig karakter. Als zichzelf voelt ze zich onzeker, maar wanneer ze zich vermomd als haar alterego's Diego of Selina komt haar vechtlust boven.

Jae is een jonge kerel met soms nog puberale trekjes. Hij wilt zich heel erg bewijzen in de groep maar samenwerken met Abbigail  is voor hem echte strijd door een groot geheim dat hij met zich meedraagt.

Andrew is de leider van de verzetsgroep Monte Carlo en tevens ook een echte vaderfiguur voor Abbigail en Jae. Hij zorgt voor de rust in het pakhuis.

Unwritable is een echte pageturner. Ik kon werkelijk niet stoppen met lezen. De eigenheid en de schrijfwijze van Lotte van den Noort is er echt eentje om van te houden. Ze zorgt voor humoristische dialogen, een naderend plot met veel verrassende wendingen en een prachtig einde. Na de laatste pagina omgeslagen te hebben, voelde ik het verhaal verder doordringen en dat gaf mij een fijn warm gevoel vanbinnen. 'Ik kan het dromen.' En dat deed ik dan ook vannacht, dromen over Unwritable.

Lotte van den Noort is een schrijfster waar we nog veel van gaan horen! Ik hou ze alvast extra in de gaten.

Lotte, schrijf je pleeease snel nog een boek?

Er mocht niets fout gaan.

Niet als ze zo dichtbij waren.

Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

'Bedankt, Andrew.'

'Graag gedaan.'

'Niet alleen voor dit.' Ze stak haar been met haar gewonde enkel in de lucht om aan te duiden waar ze het over had en liet hem weer zakken. 'Maar voor alles. Voor het vertrouwen, je harde werk, je inzet en het feit dat je me een dak boven mijn hoofd hebt gegeven. En een familie.'

Andrew liet een stilte vallen. Hij knikte en er verscheen een dankbare glimlach op zijn gezicht. Zijn ogen spraken boekdelen. 'Dat zijn we Abby. Familie.'

Specificaties

Uitgever: Hamley Books

Prijs: Hardcover €18,99

Publicatiedatum: 21 oktober 2021

Aantal pagina's: 355

ISBN: 9789464208047