Station Malma- Alex Schulman

11-09-2023

Roman

Eindbestemming: station Malma.
'Het komt maar één keer in je leven voor dat je jezelf te zien krijgt, en dat, en alleen dat, zal het gelukkigste of het bitterste moment van je leven zijn.'

Op haar zesde scheiden de ouders van Harriet. Wanneer ze op een avond in bed ligt, vangt ze een gesprek op tussen haar moeder en vader. Wie zal er welke dochter opvoeden? Zowel haar vader als haar moeder willen Harriets zus Amelia. Uiteindelijk groeit Harriet op bij haar vader en is haar band met haar moeder en zus verleden tijd.

Twintig jaar later bots Oskar op Harriet in de trein. De vonk springt meteen over en opeens gaat het razendsnel. Oskar trekt in bij Harriet en later krijgen ze een dochter Yana. Toch zal de relatie tussen Oskar en Harriet nooit opbloeien tot een warme liefde.

Yana's vader is net overleden. Een overlijden dat de deur naar vroegere herinneringen terug opent en allerlei vragen oproept. Het is het begin van een zoektocht door generaties heen.

Ze is een meisje dat op de vlucht is, en ze moet constant in beweging blijven, kan niet nadenken over zaken die zijn gebeurd. Mag nooit achterom kijken, want dan wordt ze in steen veranderd.

Ik was heel erg benieuwd naar Station Malma, het eerste boek dat ik van Alex Schulman zou lezen. Zijn boeken zijn heel erg geliefd bij mijn mede- bookstagrammers en ik wilde wel eens weten waarom.

Alex Schulman vertelt het verhaal vanuit drie generaties; Harriet, Oskar en Yana. Elk hoofdstuk brengt meer duidelijkheid over voorbije gebeurtenissen maar roept tegelijkertijd ook weer meer vragen op. Het ganse verhaal beleefde ik in een soort van waas. Het verhaal zuigt je helemaal op en neemt je mee doorheen de dieptes van het verhaal, en geloof me, Station Malma heeft er heel wat. De treinreizen en uiteraard Station Malma zelf, zijn een duidelijke rode draad in dit boek. Echter zijn de onwetendheid en het trauma door generaties doorgegeven, de kern. Een mooie meeslepende opbouw met een krachtige, onverwachte ontknoping maakt van Station Malma een schrijnend verhaal over liefde, spijt, trauma en verlies.

Een verhaal dat het verleden onveranderd laat en de toekomst naar zijn hand zet.

'Ik ben de afgewezene, ben dat altijd geweest, en zal dat altijd blijven.'

Specificaties

Uitgever: De Bezige Bij

Prijs: Gebonden €24,99 E-book €13,99

Publicatiedatum: 25 april 2023

Aantal pagina's: 256

ISBN: 9789403118727

Met dank aan Uitgeverij De Bezige Bij voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.