Picknick bij Hanging Rock- Joan Lindsay

25-08-2023

Historische roman

Macedon, Australië, 1900

De jongedames van de befaamde Appleyard Academie worden op Sint- Valentijn getrakteerd op een picknick bij Hanging Rock. Vroeg in de ochtend vertrekken de 19 jongedames tezamen met hun begeleiders met paard en koets naar hun bestemming. Het wordt een heerlijke warme dag en alle vrouwen genieten met volle teugen. Na de lunch beslissen 4 meisjes om de Hanging Rock van naderbij te bekijken. Miriam, Irma, Marion en Edith klimmen steeds verder omhoog. Tot op een bepaald moment Edith afhaakt en in totale paniek terug naar de picknickplaats rent. De avond valt, en er is nog steeds geen spoor van de drie avontuurlijke meisjes. En ook later, na dagenlange zoektochten zal er nooit nog een spoor te vinden zijn.

De verdwijning van de meisjes zorgt voor een tumultueuze periode in de kostschool. Een mysterie dat vragen oproept en grote gevolgen heeft voor ieders leven.

Een verhaal dat omschreven wordt als een klassieker weet mij wel altijd te triggeren, zo ook deze Picknick bij Hanging Rock. Zoals vaak in klassiekers, word je als lezer persoonlijk aangesproken en wordt het verhaal als het ware tegen je vertelt, bijna net alsof je een gesprek voert met de verteller.

Vooraan in het boek vond ik een stevige personagelijst terug, een lijst die deed vermoeden dat het boek wel wat verduidelijking nodig had. Gelukkig was dit niet het geval en kon ik perfect mee volgen in het verhaal zonder de lijst te moeten raadplegen.

Verrassend voor een klassieker vind ik dat Picknick bij Hanging Rock erg vlot leest en ook erg meeslepend is. Je nieuwsgierigheid wordt continu gewekt en ook de zin in de ontknoping geven het boek een zekere spanning.

Toch bleef ik wat het einde betreft wat op mijn honger zitten. Een bewuste keuze van de schrijfster Joan Lindsay.

Zin in een vlotte, mysterieuze klassieker op de achtergrond van een raadselachtige rots van Australië? Ik kan Picknick bij Hanging Rock alleen maar aanraden als een must read klassieker!

Specificaties

Uitgever: Mozaïek

Prijs: Hardcover €23,99 E-book €9,99

Publicatiedatum: 23 mei 2023

Aantal pagina's: 256

ISBN: 9789023961246

Met dank aan Uitgeverij Mozaïek voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.