Oma heeft me gestuurd om te zeggen dat het haar spijt - Fredrik Backman

30-05-2022

Roman

Want alle zevenjarigen verdienen een superheld. En wie het daar niet mee eens is, is echt niet goed snik.

Elsa is zeven jaar en een beetje anders dan de rest van haar leeftijdsgenootjes. Vrienden heeft ze niet en op school is ze vaak het mikpunt van pesters. Haar meest favoriete bezigheden zijn Harry Potter, Wikipedia en tijd doorbrengen met haar allerliefste oma. Oma is ook wat anders dan andere oma's. Ze houdt van kattenkwaad en je kan haar minstens omschrijven als wat excentriek. Maar voor Elsa is haar oma haar beste vriendin. Oma neemt haar mee naar Bijna-Wakkerland, een magische wereld waar de mooiste sprookjes ontstaan en waar iedereen altijd zichzelf mag zijn. Wanneer Elsa's oma plots overlijdt, is Elsa haar beste vriendin kwijt. Maar oma had nog voor een grote opdracht voor Elsa gezorgd, en wanneer Elsa aan oma's avontuur begint wordt de wereld bij elke stap weer een tikkeltje mooier.

Bijzonder zijn is de mooiste manier van anders zijn.

In Oma heeft me gestuurd om te zeggen dat het haar spijt word je geconfronteerd met dat niet alles is zoals het lijkt, en dat er vaak veel meer in zit dan dat je op het eerste zicht ziet. In dit verhaal verweeft Backman de werkelijkheid uit de beleving van een zevenjarig meisje met de sprookjes van oma, wat uitmondt in een verhaal vol mooie boodschappen en levenswijsheden. Een verhaal waar ik alle emoties heb gevoeld, ik heb heel erg moeten lachen maar ik ben ook heel triest geweest. Mijn hart werd vele malen verwarmd tijdens het lezen maar zeker ook enkele keren gebroken. Oma heeft me gestuurd om te zeggen dat het haar spijt is een boek dat ontroerd en overloopt van liefde. Backman is een auteur waar iedereen iets van zou moeten lezen, als is het maar alleen om de liefde die hij weet over te brengen te kunnen voelen.


Specificaties

Uitgever: Volt

Prijs: Paperback €12,99 E-book €7,49

Publicatiedatum: 4 juni 2020

Aantal pagina's: 436

ISBN: 9789021422572