Man van vele oorlogen- Jonas Boets

25-03-2024

Literaire fictie

Ik had niet één verleden. Ik had er meerdere.

1914, Antwerpen

Ides Janssens slijt zijn dagen als geschiedenisdocent. Maar geschiedenis is voor Ides niet zomaar hetgeen in de boeken staat geschreven. Ides doceert geschiedenis vanuit zijn eigen herinneringen. Op één of andere manier leeft Ides al veel te lang. Maar na elke dood wist zijn geest zich opnieuw te vestigen in een ander lichaam. Elk leven doorspekt met geschiedenis, liefde en lijden. Elk leven gedoemd om tot oorlog te leiden. Maar niet dit leven. Dit keer wil Ides het over andere boeg gooien en zelf de geschiedenis naar zijn hand zetten.

'Geschiedenis is geen wetenschap, het is overlevering. Overleveren gebeurt door mensen. En mensen maken fouten.'

Man van vele oorlogen is het literaire debuut van Jonas Boets en op zijn minst spraakmakend te noemen.

Door middel van flashbacks neemt Jonas Boets je mee doorheen een lange geschiedenis van oorlogen en onenigheden. De geschiedenis van Ides begint 1254 V.C. in Sparta en neemt je mee op reis naar allerlei landen, plaatsen en gemeenschappen. Door de jaren heen ontmoeten de personages elkaar telkens weer. Onderlinge vetes ontstaan, maar ook liefde weet zijn weg in deze geschiedenis te vinden.

Elk verhaal, elk leven van Ides werd afzonderlijk per hoofdstuk neergeschreven. Het ene verhaal wist me al meer te boeien dan het andere. Al deze afzonderlijke levensverhalen maakten het mij ook wat moeilijker om me in te leven en te laten meeslepen.

Toch wist de geschiedenis, waar deze verhalen van overlopen, mij enorm te intrigeren. Jonas Boets weet dit op een vlotte en mooi verpakte manier te brengen.

Man van vele oorlogen is een bijzonder verhaal voor iedereen die van geschiedenis houdt en dit op een opmerkelijke manier wil beleven.

Specificaties

Uitgever: Tzara

Prijs: Hardcover €24,99

Publicatiedatum: 13 februari 2024

Aantal pagina's: 328

ISBN: 9789022340912

Met dank aan Standaard Uitgeverij voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.