Koningin van de onderwereld- Bea Fitzgerald

15-01-2024

Fantasy

Hervertelling van een Griekse mythe

'Bloemen overleven niet lang in de onderwereld. Ik betwijfel of jij het zult uithouden.'

Persephone, dochter van Zeus, godin van de bloemen is radeloos. Haar huwelijk is komende, een huwelijk geregeld door haar vader, een huwelijk met wie weet welke arrogante, gruwelijke godheid. Maar Persephone heeft een plan. Wanneer iedereen te druk bezig is met haar aanstaande huwelijkskandidaat uit te zoeken, neemt Persephone een duik in de onderwereld. Hades, god van de onderwereld wil niets met Persephone te maken hebben, maar kan haar aanwezigheid niet vermijden. Hoe langer Persephone in de onderwereld verblijft, hoe groter haar plan wordt en hoe wanhopiger de goden van Olympus trachten haar terug te halen. Maar in de onderwereld, lijkt nooit iets te lopen zoals je eerder verwachtte, en ook Persephone zal moeten vechten om haar plaatsje te bemachtigen.

Bea Fitzgerald stak met Koningin van de onderwereld een oude Griekse, mythe in een modern jasje. Een hervertelling die op vlotte, boeiende en toegankelijke wijze gebracht wordt.

Persephone, komt in Koningin van de onderwereld fel naar voren als een sterke, onafhankelijke vrouw. Alles wat de mannelijke godheden weigeren te zien en te aanvaarden. Ze zorgt voor nieuwe regels en wetten en zet op deze manier haar eigen, vrouwelijke stempel op de onderwereld. Misschien een tikkeltje te feministisch voor een Griekse mythe, maar ik kon het wel smaken.

Koningin van de onderwereld is een echte pageturner. Verrassend, beeldend, meeslepend en een mooie, gedetailleerde omschrijving van de onderwereld. Een goddelijk verhaal dat leest als een roman en mij meermaals op het puntje van mijn stoel liet zitten in afwachting van iets dat moest en zou gebeuren.

Ondanks het sterke, moderne verhaal over Persephone, liet het einde me wat op mijn honger zitten. Ineens ging de verhaallijn heel snel en was het einde al bereikt. Hier had ik liever een diepere uitwerking gehad.

Bea Fitzgerald brengt na Koningin van de onderwereld nog twee hervertellingen van mythes uit. Ik kan hier alleen maar reikhalzend naar uitkijken, want de Koningin van de onderwereld was heerlijk lezen.

'Dit is een oermacht, niet iets wat je hebt, maar iets wat je bent.'

Specificaties

Uitgever: Best of Ya

Prijs: Gebonden €23,99 E-book €12,99

Publicatiedatum: 20 juli 2023

Aantal pagina's: 400

ISBN: 9789000386826

Met dank aan Uitgeverij Best of Ya voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.