In steen gebrand- Rebecca Yarros

04-03-2024

Fantasy

Fourth Wing #1

'Meer zul je niet zijn. De zoveelste grafsteen. De zoveelste naam die in steen gebrand staat.'

De twintigjarige Violet wordt door haar moeder –tevens de generaal van Basgiath Oorlogscollege- gedwongen om deel te nemen aan de selectieproeven als drakenrijder. Deze proeven zijn bedoeld om een natuurlijke selectie tussen de deelnemers te maken, een selectie die je laat leven of sterven.

Het doel van dit eerste jaar is je te binden aan een zo sterk mogelijke draak. Een doel dat uiterste concentratie en kracht vereist. Zo klein en fijn als Violet is, moet ze alles in de strijd gooien om te overleven. Maar dan komt de knappe Xaden in beeld, die beloofd haar te vermoorden wanneer hij er de kans toe krijgt…

'Ik ga niet sterven vandaag.'

Deze TikTok- hype moest ik toch echt eens zelf ervaren. Was het de moeite waard om me te laten verleiden tot het lezen van het eerste deel van Fourth Wing?

Al van in het prille begin komt het verhaal stevig op gang. De actie en spanning worden onmiddellijk opgedreven en nemen je helemaal mee in de zenuwslopende proeven van Basgiath Oorlogscollege. De onrust die Violet telkens weer voelt, wordt op een duidelijke manier overgebracht op de lezer. Je voelt mee, je leeft mee, je vecht mee. Ik voelde haast de drakenrijder in mezelf naar boven komen.

Ondanks het een echt fantasyverhaal is, want ja, draken bestaan (jammer genoeg) niet, komt het ganse verhaal toch héél erg geloofwaardig over. Het klopt van begin tot einde. De continu gebeurtenissen, onverwachte situaties en rijkelijke omschrijvingen deden mij af en toe zelfs aan de film The Hunger Games denken. Een film van Fourth Wing lijkt mij overigens ook fantastisch!

Héél erg genoten van In steen gebrand. Fourth Wing is de hype meer dan waard. Een boeiend, vlot en spannend verhaal bomvol actie over liefde, vriendschap, jaloezie en doorzetting. Een verhaal met een knoert van een cliffhanger, die me doet hunkeren naar het tweede deel!

En oh ja, ook nog even dit. Ik wil ook een draak. Echt. Nu. Andarna alsjeblieft. Plzzzz!

'De juiste weg is niet altijd de enige.'

Specificaties

Uitgever: Zomer & Keuning

Prijs: Hardback €29,99 E-book €9,99 Luisterboek €9,99

Publicatiedatum: 25 oktober 2023

Aantal pagina's: 592

ISBN: 9789020554045

Met dank aan Uitgeverij Zomer & Keuning voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.