Ik mag er niet aan denken- Jens Dendoncker

19-12-2023

Non- fictie

'Hoe zou ik iets anders kunnen geloven dan dat ik voorbestemd ben voor het grote geluk?'

Jens Dendoncker wist mij al na zijn eerste televisie optreden te intrigeren, zijn aanstekelijke vrolijkheid en zijn lak aan regels en maatschappelijke normen waren een welgekomen verfrissing. Maar achter die steeds aanwezige glimlach zit veel meer Jens.

In Ik mag er niet aan denken geeft Jens Dendoncker je een kijkje in zijn hart, zijn verleden en zijn toekomst.

Hij neemt je mee naar zijn mooie kindertijd, hoe kampen bouwen en zwemmen in het kanaal toen nog levensbelangrijk waren. Hoe hij genoot van zijn dronken chirojaren, maar ook hoeveel respect en sympathie ze hadden voor Mr. pastoor.

Maar als Jens in zijn tienerjaren steeds meer last krijgt van lichamelijke eigenaardigheden, en het verstoppen hiervan al lang niet meer lukt, wordt de diagnose epilepsie vastgesteld. Een aandoening die zijn jeugd en leven onherroepelijk veranderde.

Ondanks deze enorme tegenslag, bleef Jens steeds positief. Maar soms, is het gewoon op. En ook dat ervaart Jens. Genuanceerd neemt Jens je mee in zijn psychiatrische problemen.

Na een lange en harde reis komt Jens terecht hoe wij hem allemaal kennen, als stand- upcomedian.

Het leven was iets geworden dat ik maar moest zien te verdragen, iets dat ik domweg moest uitzitten.

Ik mag er niet aan denken van Jens Dendoncker is een echte must read geworden. Doorheen zijn ganse verhaal slaagde Jens erin om dicht bij zichzelf te blijven, om zich kwetsbaar op te stellen en oprecht zijn verhaal te delen. Tijdens het lezen werd ik van de ene emotie in de andere gegooid. Grappige en gelukkige momenten uit Jens leven wisselden zich af met hartscheurende en harde episodes. De soms zelfs poëtische zinnen, stonden bol van eerlijkheid, puurheid en emoties.

Ik mag er niet aan denken is een prachtig non-fictie verhaal over onzekerheid, angst, smachten naar, niet weten wat en houden van.

Ik ging alleen de dansbeentjes losgooien. Dat ging zo goed dat een meisje met ogen die waren dichtgeplakt met mascara en een string die ze tot boven de rand van haar jeansbroek had getrokken me kwam vertellen dat ik 'erg goed kon dansen voor zo'n vetklep'. Ik was het laatste deel van haar complimentje nog aan het degusteren toen de stroboscoop aanging en ik nagenoeg onmiddellijk steil achterover viel. Twee seconden later lag ik te spartelen als een goudvis op de vloer van een biologielokaal.

Specificaties

Uitgever: Borgerhoff & Lamberigts

Prijs: Hardcover €23,99

Publicatiedatum: 18 oktober 2023

Aantal pagina's: 154

ISBN: 9789463938624