Hier ben je veilig - Kristin Harmel

18-01-2022

Historische roman

Gebaseerd op het waargebeurde verhaal over het lot van soms grote groepen ontsnapte Joden, die zich in de wildernis in leven wisten te houden.

Het verhaal

Een jonge vrouw, opgegroeid in de ruige wildernis van Oost-Europa, komt in 1941 alleen te staan. Het lijkt erop dat Yona veroordeeld is tot een eenzaam bestaan. Dan wordt haar isolement doorbroken doordat ze in het bos een groep Joden tegenkomt die op de vlucht is voor de naziterreur. Yona is gechoqueerd als ze hoort wat er in de buitenwereld gebeurt, en belooft de vluchtelingen alles te leren over overleven in de natuur. Op hun beurt leren ze haar een aantal verrassende levenslessen. Maar wanneer Yona wordt bedrogen, verlaat ze de groep. Ze komt terecht in een door de Duitsers bezet dorp, waar haar verleden en heden samenkomen met een schok die alles kan veranderen.


Altijd blij wanneer er een nieuwe Kristin Harmel uitkomt! Ook naar deze Hier ben ik veilig keek ik erg uit. Kristin Harmel kiest er nogmaals voor om een historische roman te schrijven ten tijde van Wereldoorlog Twee. Dit maakt het boek weer een kenmerkend verhaal voor Kristin Harmel, love it!

Hier ben ik veilig heeft als oorspronkelijke titel The Forest of Vanishing Stars, persoonlijk vind ik die veel mooier en aantrekkelijker klinken als Hier ben ik veilig. Beide titels passen natuurlijk wel perfect bij het verhaal.

Het bos is de plek waar we leren wie we echt zijn.

Het verhaal wordt verteld door Yona. Yona groeide op in het bos samen met een oudere Joodse dame Jeruza. Jeruza ontvoerde Yona als tweejarig meisje uit haar bedje bij haar huidige ouders in Berlijn. Wanneer Jeruza overlijdt, staat Yona er alleen voor. Ze leerde heel haar leven om niemand te vertrouwen, alleen zichzelf. Maar wat als ze mensen tegenkomt die haar hulp nodig hebben om te overleven? Verloochent ze haar opvoeding of volgt ze haar hart?

Kristin Harmel weet als geen ander verhaallijnen over te brengen, gevoelens te omschrijven en het verhaal tot leven te brengen. Dit deed ze ook weer met dit boek. Ondanks ik heel erg genoten heb, vind ik het toch één van de mindere boeken van Kristin Harmel. De verwachtingen liggen nu eenmaal hoog als je zo'n steengoede schrijfster bent.

Toch kijk ik weer enorm uit naar haar volgende boek, Kristin Harmel zal mij nooit werkelijk kunnen teleurstellen.


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Het kind was wakker en keek haar zwijgend aan. Haar bijzondere ogen - het ene grijsblauw en het andere bosgroen - glommen in de duisternis. Haar haar was zo zwart als de nacht, haar lippen waren opzienbarend rood als klaprozen.

'Ikh bin gekimen dir tzu nemen', fluisterde Jeruza in het Jiddisch, een taal die het meisje nog niet zou kennen. Ik ben hier voor jou gekomen. Tot haar schrik besefte ze dat haar hart bonkte.

Ze verwachtte geen antwoord, maar de lippen van het kind weken uiteen en ze stak haar linkerhand uit; de duifvormige moedervlek glom in de duisternis. Heel zacht zei ze iets; iets wat een ander afgedaan zou hebben als het betekenisloze gebrabbel van een meisje, maar wat voor Jeruza onmiskenbaar was. 'Dus zent ir,' zei het meisje in het Jiddisch. Jij bent het.

'Yo, dus bin ikh', beaamde Jeruza. Ze pakte het kind - dat geen kik gaf - op, drukte haar tegen de broze rondingen van haar lichaam, klom het raam uit, klauterde de brandtrap af en landde geruisloos op het trottoir. Tussen de vouwen van Jeruza's cape keek het kind zwijgend en met haar verschillende gekleurde ogen opengesperd toe hoe Berlijn achter hen verdween en het bos ten noorden daarvan hen volledig verzwolg.

Wat ik probeer te zeggen, Yona, is dat op momenten als deze het er niet toe doet wat je van geboorte bent. Het gaat erom wat je verkiest te worden.

Specificaties

Uitgever: Boekerij

Prijs: Paperback €20,99 E-book €12,99

Publicatiedatum: 13 januari 2022

Aantal pagina's: 368

ISBN: 9789022594308