Het verzetsmeisje- Pam Jenoff

19-06-2023

Historische roman

Gebaseerd op waargebeurde feiten

1942

Nadat de jonge Hannah Martel alles kwijtraakte, besloot ze weg te vluchten uit Duitsland. Maar haar vlucht gaat allesbehalve zoals voorzien. Gelukkig kan ze voorlopig terecht bij haar nicht Lily in Brussel. Maar in Hannahs noodzaak om alsnog het land te ontvluchten raakt ze verstrikt in een verzetsnetwerk. Samen met Micheline en diens broer Matteo wordt Hannah een belangrijke schakel in de Saffier reddingslijn. Maar wanneer Hannah één ondoordachte fout maakt, blijkt deze catastrofale gevolgen te hebben voor haar geliefden. Ze staat voor een hartverscheurende keuze. Zal het haar lukken om haar fout recht te zetten?

Eerder las ik Het meisje met de blauwe ster van Pam Jenoff al. Prachtig vond ik hem. Het verzetsmeisje had dus duidelijk een heuse klus om tegen Het meisje met de blauwe ster op te boksen. Maar al snel bleek dat dat geen probleem zou zijn.

Het verhaal wordt verteld vanuit drie perspectieven, Micheline, Hannah en Lily. Hierdoor krijg je een compleet beeld van het ganse verhaal en krijg je ook de gevoelens van elk personage duidelijk mee. Die gevoelens overbrengen, daar is Pam Jenoff echt zo goed in. Doorheen Het verzetsmeisje liet ze mij alles beleven. Ik ben boos geweest, heb gehuild en zat door de vele verrassende wendingen meermaals op het puntje van mijn stoel van de spanning. Doordat het verhaal zich ook nog eens in België afspeelt en veel van de steden die in het boek genoemd worden maar op een boogscheut van mijn woonplaats liggen, kwam het verhaal nog feller bij me binnen. Pam Jenoffs beeldende en meeslepende schrijfstijl zorgden ervoor dat ik het boek niet kon wegleggen, ik heb dan ook tot in de vroege uurtjes liggen lezen tot  dat ik de laatste pagina kon omslagen. Wanneer ik die laatste pagina dan ook omsloeg, was het stil en waren mijn woorden op. Helemaal overdonderd had ik enige tijd nodig om afscheid te nemen van het verhaal.

Wat een prachtboek. Het verzetsmeisje is een verhaal over angst, hoop, verzet, onmacht en liefde. Een verhaal dat mijn verdere woorden gestolen heeft.


Specificaties

Uitgever: Xander Uitgevers

Prijs: Paperback €21,99 E-book €9,99

Publicatiedatum: 16 maart 2023

Aantal pagina's: 400

ISBN: 9789401619066

Met dank aan Uitgeverij Xander voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.