Het kerkhof van de zee- Aslak Nore

31-08-2023

Roman

'We gaan slaapwandelend door het leven en begrijpen pas wat we verloren zijn als het te laat is.'

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog zinkt een schip met aan boord Noorse burgers en Duitse soldaten. Er wordt veronderstelt dat het schip op een mijn is gevaren. Enkelingen worden gered, waaronder ook Vera en haar zoontje.

Wanneer Sacha's grootmoeder overlijdt, komen er heel wat geheimen aan het licht. Vera's testament blijkt ineens verdwenen te zijn en het nalatenschap is in gevaar voor diens zoon Olav. Maar Sacha herinnert haar enkele aanwijzingen die haar grootmoeder voor haar achterliet. De bal gaat aan het rollen over een geheim dat vijfenzeventig jaar lang stevig verborgen bleef en dat nu, na het overlijden van Vera, nog steeds het daglicht niet hoort te zien. Zal het Sacha lukken om het familiegeheim bloot te leggen en de familievete voor altijd een halt toe te roepen?

'Je hebt nog nauwelijks een verleden. Alles wat je hebt, zijn dromen. Vervolgens bouw je een eigen leven op, terwijl de dromen langzaam vervagen. Wanneer we doodgaan zijn de dromen weg, alleen het verleden is er nog.'

Het kerkhof van de zee werd deels gebaseerd op een waargebeurd verhaal en het was net datgene dat mijn aandacht wist te vangen.

Het verhaal kwam wat traag op gang. Door de vele wisselende perspectieven was ik regelmatig het noorden kwijt. Echter zorgde de stamboom vooraan in het boek wel voor enige duidelijkheid. Toch moest ik het ganse verhaal mijn hoofd er heel erg bijhouden en kreeg ik hierdoor de kans niet om me te laten meeslepen.

Het eigenlijke waargebeurde verhaal, dat ook op de achterflap wordt omschreven, kwam voor mij te weinig naar voren. Vele andere verhalen werden naar de voorgrond geplaatst waardoor de rode draad jammer genoeg verloren ging. Het eigenlijke verhaal sprak mij dan wel weer heel erg aan. Naar het einde toe werd ik hoopvol, maar ook daar werd ik teleurgesteld. In mijn hoofd klopt het gewoonweg niet.

Ik kon mij helemaal vinden in het eigenlijke verhaal van Het kerkhof van de zee, toch bleef ik enorm op mijn honger zitten. Jammer maar helaas, niet mijn ding.

Specificaties

Uitgever: HarperCollins

Prijs: Paperback €23,99 E-book €14,99

Publicatiedatum: 21 februari 2023

Aantal pagina's: 416

ISBN: 9789402711288

Met dank aan Uitgeverij Harper Collins voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.