Het huis waar jij van hield - Tatiana de Rosnay

23-03-2022

Roman

Parijs, tweede helft negentiende eeuw.

Wanneer de prefect onder leiding van keizer Napoleon de stad wil vernieuwen en een grote boulevard wil aanleggen, zijn er een heleboel wijken gedoemd om te verdwijnen. Duizenden Parijzenaars krijgen een uitzettingsbevel en kunnen niet anders dan een andere thuis te zoeken. Maar dat is buiten Rose gerekend...

Als Rose op een dag een brief ontvangt met een uitzettingsbevel gaat haar wereld ten onder. Ze wil kost wat kost het huis redden waar de familie van haar man generaties lang gewoond heeft. Maar wanneer ze alles geprobeerd heeft om het huis te redden, besluit ze te blijven. Ze zal zich niet gewonnen geven aan de prefect en de keizer.

Tijdens de periode dat Rose ondergedoken zit in haar eigen huis, besluit ze een lange brief te schrijven aan haar overleden man Armand. Ze haalt herinneringen op aan het huis, aan de veilige muren die hun gezin bescherming geboden heeft doorheen de jaren. Ze onthult geheimen die Armand nooit geweten heeft en geeft uiting aan alles wat ze liefheeft.

Tatiana de Rosnay schrijft met Het huis waar jij van hield een heel ander boek neer dan hetgeen ik eerder van haar gelezen heb, namelijk Haar naam was Sarah. Maar Het huis waar jij van hield moet zeker niet onderdoen. Het is een verhaal vol gevoel, melancholie en mooie herinneringen. Een verhaal over vechten waar je van houdt, vechten voor waar je hart ligt. Ik heb genoten, en ik merk dat het verhaal nog vaak door mijn gedachten dwaalt. Een duidelijk teken dat het verhaal een plaatsje in mijn hart veroverd heeft.


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Liefste,

Ik kan horen dat ze onze straat in komen. Een vreemd, onheilspellend gebulder. Dreunen en klappen. De vloer trilt onder mijn voeten. Ik hoor ook geschreeuw. Luide, opgewonden mannenstemmen. Hinnikende paarden, hoefgekletter. Het klinkt als een veldslag, zoals in die hete, afschuwelijke julimaand, toen onze dochter werd geboren, die bloedige strijd toen er overal in de stad barricaden werden opgeworpen. Het ruikt als een veldslag. Verstikkende stofwolken. Bijtende rook. Aarde en puin.


Specificaties

Uitgever: Ambo|Anthos

Prijs: Hardcover €9,99 E-book €7,99 Luisterboek €10,99 Tweedehandsgelukje €5,00

Publicatiedatum: juli 2011

Aantal pagina's: 205

ISBN: 9789047202059