Het geheime genootschap- Sarah Penner

12-06-2023

Historische roman

'Dit was niet zomaar een heimelijk avontuurtje. Evies doel was nu in nevelen gehuld- haar obsessie, haar plannen, haar streven.

Wie was Evie werkelijk geweest?'

Parijs, 1873

Vaudeline D'Allaire is van heinde en ver gekend om haar seances. Seances waarbij ze het grootste deel van de tijd moordslachtoffer oproept, om zo de moordenaar op te sporen. Wanneer Evie –een oud-leerlinge van Vaudeline- door een verdachte situatie om het leven komt, wil Lenna Wickes –Evies zus- er alles aan doen om het overlijden van haar zus op te helderen. Ze krijgt de kans om Vaudeline te assisteren tijdens haar seances. Maar wanneer er plots een verdachte moord gebeurt in hun naaste omgeving, gaan de ballen pas echt aan het rollen. Vaudeline en Lenna raken tot over hun oren verstrikt in de moordzaak en komen gaandeweg meer te weten over het geheime genootschap en over Lenna's zus Evie. Maar wat is de link tussen het geheime genootschap en Evie? En wie is de volgende op het lijstje van de moordenaar?

Voor mij was Het geheime genootschap het eerste boek dat ik van Sarah Penner las. De lat lag al voor ik begon vrij hoog, Sarah Penners vorige boek, De verborgen apotheek is immers een echte bestseller.

Na het eerste hoofdstuk gelezen te hebben, dacht ik helemaal meegesleept te worden in het verhaal. Toch viel dit eventjes stil. Het duurde een tijdje vooraleer ik echt hoogte kon krijgen van het verhaal en hoe het allemaal in elkaar zat. Maar eens dat punt voorbij, las Het geheime genootschap heel erg vlot. We krijgen het verhaal te lezen vanuit afwisselende perspectieven van Lenna en Mr. Morley. Elk geven ze een andere blik op de gebeurtenissen waardoor beide perspectieven tezamen blenden tot een mooi geheel.

Seances, geesten en alles daaromtrent blijft voor mij een intrigerend onderwerp. Bestaan geesten echt? Is het een verzinsel? Ik wil heel graag geloven dat geesten bestaan, maar wacht nog steeds op een eerste geestenervaring. Naast het boeiende gegeven van geesten zorgde Sarah Penner voor een spannende opbouw naar een verrassend plot.

Verder wordt Het geheime genootschap omschreven als roman, al past hij voor mij eerder in de categorie cosy crime of moordmysterie. Uiteraard is er ook romantiek terug te vinden in het verhaal, maar dat is eerder verwaarloosbaar.

Mysterie, spiritisme, fascinerende gebeurtenissen en duisternis vermengd met een vleugje romantiek kan je allemaal terugvinden in Het geheime genootschap. Genoten? Zeker en vast. Maar toch zijn de hoge verwachtingen niet helemaal ingelost. Maar dit is wel een extra goede reden om Sarah Penners eerste boek, De verborgen apotheek eens te gaan ontdekken.

Specificaties

Uitgever: Harper Collins

Prijs: Paperback €22,99 E-book €13,99

Publicatiedatum: 21 maart 2023

Aantal pagina's: 352

ISBN: 9789402711974

Met dank aan Uitgeverij Harper Collins voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.