Het achtste leven (voor Brilka)- Nino Haratischwili

22-01-2024

Roman

Familie- epos

Stasia's verhalen namen bezit van me, ik was ervan vervuld. Zonder het zelf te begrijpen droomde ik ervan ze op te schrijven, ze in mijn eigen woorden weer te geven. Ik wilde er mijn eigen verhaal van maken.

Het achtste leven (voor Brilka) vertelt het verhaal van de Georgische familie Jasji. Een verhaal dat begint in de vroege 20ste eeuw en je meeneemt tot in het heden. Acht levens, acht familieleden neergeschreven door Nitsa, één van de jongere telgen van de familie. Ze neemt je mee doorheen armoede, oorlog, bedrog, liefde en afscheid, op de achtergrond van een land in gevangenschap. Een familie met strubbelingen en moeilijkheden, maar altijd met één wonder achter de hand. Het geheime, betoverende chocoladerecept. Daar waar het allemaal mee begon.

Soms waren lippen vleugels, soms alleen woorden, soms bewaarde foto's.

Sommige verhalen zijn moeilijk te vatten in woorden, Het achtste leven (voor Brilka) is er zo eentje. Hoe kan ik 1275 pagina's reduceren tot een hoopje zinnen? Onmogelijk. Maar ik doe toch een kleine poging.

Nino Haratischwili neemt je op poëtische wijze doorheen Het achtste leven (voor Brilka). Een verhaal dat een grote periode in de geschiedenis inneemt. Al deze geschiedenis krijg je op een boeiende manier mee. Geen enkele pagina verslapte mijn aandacht, geen enkel moment wilde ik dat het verhaal stopte. Het verhaal wist mij op te zuigen en niet meer los te laten.

Elk personage krijgt zijn verhaal, zijn leven en zijn kans in Het achtste leven (voor Brilka). Er zijn doorheen het verhaal geen losse eindjes te vinden, alles klopt en wordt mooi afgerond.

Het achtste leven (voor Brilka) is een magistraal, eerlijk, puur, warm en bedwelmend verhaal over pijnlijke politieke situaties, familiecrisissen, onenigheden, oorlog, pijn, bedrog, liefde en vreugde.

Een verhaal dat je zelf wordt. Een verhaal dat je leeft.

Ik heb ze te danken aan jou, omdat jij het achtste leven verdient. Omdat ze zeggen dat het getal acht voor de eeuwigheid staat, voor de terugkerende rivier. Ik schenk je mijn acht.

Specificaties

Uitgever: Atlas Contact

Prijs: Paperback €22,99 E-book €16,99

Publicatiedatum: 15 oktober 2019

Aantal pagina's: 1275

ISBN: 9789025459123