Groeimindset- Bart Heuvingh & Tim Koning

02-10-2023

Kom los van je vastgeroeste overtuigingen en ontwikkel je talent

Welke mindset heb jij? Hoe kijk je naar doelen en uitdagingen? Hoe ga je om met tegenslag? Hoe hard wil je jezelf inzetten? Hoe ga je om met feedback?
Dit zijn enkele van de vragen waar je anders gaat naar kijken bij het lezen van dit boek.

De twee schrijvers spreken in hun boek over de 'gesloten hand' en de 'open hand'. Termen die ze succesvol gebruiken bij coaching van sportmensen, mensen in het bedrijfsleven, enz.
Beide termen beschrijven hoe je naar het leven, jezelf en anderen kijkt. Daarbij krijg je spiegels voor over je zelfvertrouwen, hoe je naar ontwikkeling kijkt en hoe je omgaat met wat anderen van je vinden.

In het bedrijfsleven ben ik zelf een leidinggevende, maar in eerste plaats vooral iemand die bewust wil zijn van zichzelf.
Op wekelijkse basis reflecteer ik over mezelf, hoe ik er die week in zat, wat er minder goed liep en hoe ik dat beter kan aanpakken.
Daarnaast tracht ik me ook zo goed mogelijk open te stellen in mijn werkomgeving en naar de medewerkers toe vanuit mijn rol.
Toch vond ik het zeer confronterend om mezelf vaak te herkennen in de 'gesloten hand' en zag ik in hoeveel liever ik me in de 'open hand' zou willen bevinden.
Het boek heeft me wel wat eye-openers gegeven, maar gelukkig ook best wat handvaten om hiermee aan de slag te gaan.

Het boek zelf is zeer gestructureerd en logisch opgesteld, waardoor je jezelf best gemakkelijk onderdompelt in de materie. Bovendien leest het op deze manier zeer vlot.
De drie delen in het boek zijn gericht op : Begrijpen ; Herkennen ; Veranderen.
Elk deel bevat uiteraard enkele hoofdstukken met op elk einde ervan een korte samenvatting. Zeer handig! Ook de quotes aan het begin van elk hoofdstuk vond ik passend en zijn een leuke toevoeging.
Op het einde van elk deel vind je nog wat goede tips om het af te sluiten : Waar lees je over deze specifieke zaken nog wat meer? Een link naar een filmpje en podcast. Of meteen wat praktische tips om aan de slag te gaan.

Dit boek is sowieso voor jezelf toepasbaar, maar ook als je een coachende rol hebt.
Geen massa's theorie, maar meteen praktisch, dankzij de goede opbouw van het boek.
Uiteraard moet je jezelf er voor open stellen, maar na het lezen hiervan kan je eigenlijk meteen aan de slag!

Specificaties

Uitgever: Business Contact

Prijs: Paperback €22,99 E-book €15,99

Publicatiedatum: 29 augustus 2023

Aantal pagina's: 248

ISBN: 9789047016687

Met dank aan Uitgeverij Business Contact voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.