Geen weg terug - Mihrigul Tursun - Andrea C. Hoffmann

20-10-2022

Ooggetuigenverslag

'Niemand mag meer kunnen zeggen: "Ik wist dit niet." '

Wanneer de Oeigoerse Mihrigul na een misérabele jeugd, met haar zes weken oude tweeling wil terugkeren naar haar thuisland, wordt ze aangehouden op de luchthaven. Haar kinderen worden van haar afgenomen en ze wordt zonder boe of bah gevangen gezet. Wat volgt is jarenlang leed van gevangenschap en 'heropvoeding' door het Communistische systeem van China.

Waarom? Omdat ze Oeigoerse is.

Mihrigul doet haar boekje open over al het leed dat de Oeigoeren in China moeten doorstaan. Leed dat bijna altijd in de doofpot wordt gestopt, uit angst voor het Chinese beleid. Zelfs na jaren van vluchten is de dreiging voor Mihrigul nog steeds reëel en kan ze nog steeds geen rust vinden.

'Mijn religie is de Communistische Partij, en mijn god is Xi Jinping, herhalen!' eiste de Chinees alsof hij bezeten was.

Wat ongelooflijk dapper van Mihrigul Tursun om haar verhaal met ons te delen. Ondanks de dreiging wilt ze anderen de ogen openen over wat er in haar thuisland gebeurd. De doofpot heeft al die jaren al goed zijn werk gedaan, want ik had nog nooit iets van de Chinese heropvoedingskampen gehoord. Ik was dan ook geschokt over de onmenselijke omstandigheden die anno 2022 nog steeds gebeuren. Onvoorstelbaar en onrustwekkend, samengebracht in een prachtig vlot geschreven ooggetuigenverslag. Mihrigul Tursun doorbreekt haar angst en deelt haar verhaal met de wereld, zodat er niemand meer kan zeggen: 'Ik wist dit niet.'

*Oeigoeren

De Oeigoeren zijn een Turkssprekend moslimminderheid in de regio Xinjiang, in het noordwesten van China. Ze worden onderdrukt en gediscrimineerd door de Chinese regering - die ziet de Oeigoeren als afvallig. Meer dan één miljoen Oeigoeren en andere islamitische minderheden zijn door China opgesloten in 'heropvoedingskampen' in Xinjiang.


Specificaties

Uitgever: Harper Collins

Prijs: Paperback €21,99 E-book €14,99

Publicatiedatum: 30 augustus 2022

Aantal pagina's: 288

ISBN: 9789402710366

Met dank aan Uitgeverij Harper Collins voor het recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.