Ga als een rivier- Shelley Read

21-07-2023

Roman

Over het pad liep ik tussen de alsem, de wilde bloemen en de wilgen door en bleef dan staan om mijn schoenen uit te trekken en mijn broekspijpen op te rollen. Ik waadde het koude, snelstromende water in en ging precies op de plaats staan waar de twee rivieren samenvloeiden om als één stroom verder te gaan. Het gebrul van hun samenkomst verdronk elk ander geluid, waardoor ik niets anders hoorde dan hun oeroude gesprek. Met mijn tenen zocht ik houvast op de gladde stenen onder me, en als ik in de stroom mijn evenwicht had gevonden, deed ik mijn ogen dicht en luisterde ik. Ik weet niet precies wat die heldere rivieren me vertelden, ik weet alleen dat alles wat ze zeiden waar was.

Colorado, 1948

De zeventienjarige Victoria Nash heeft op haar jonge leeftijd al het nodige voor haar kiezen gehad. Op de befaamde perzikenboerderij die haar grootvader uit de grond stampte en vervolgens verder gezet werd door haar vader, verloor Victoria op jonge leeftijd haar moeder en haar oudere broer. Als enige meisje in het gezin, kwamen alle huishoudelijke taken vanzelfsprekend op haar schouders terecht.

Wanneer Victoria op een koele herfstochtend een kar perziken van de late oogst naar het dorp brengt, kruist haar weg die van een bijzondere jongeman. Een ontmoeting zo vluchtig en onschuldig dat niemand ooit had kunnen vermoeden dat dit het leven van de jonge Victoria Nash voor altijd zou veranderen.


Na enkele pagina's van Ga als een rivier voelde ik de kracht van dit verhaal al tot in de puntjes van mijn tenen. Shelley Reads vlotte, beeldende schrijfwijze neemt je mee naar het Colorado van meer dan 70 jaar geleden. Een tijdsgeest die ze overigens prachtig en gedetailleerd weet te omschrijven. De onverwachte wendingen, ontroerende verhaallijn en het overbrengen van tal van emoties monden uit in een magistrale roman. Een roman waar alleen maar superlatieven voor van toepassing zijn.

Ga als een rivier is een tragisch, aangrijpend en meeslepend verhaal over racisme, onrecht, afkomst, geweld, afscheid, pijn, rouw en verboden liefde. Een verhaal zo rauw, eerlijk, hard en echt. Een verhaal over de kracht van een dappere vrouw en de liefde voor haar kind. Een verhaal om nooit te vergeten.

Voor de lezers van Rusteloze grond van Claire Fuller.

Ook al is het pas juli, ik kan nu al met zekerheid zeggen, Ga als een rivier verdiend een plaatsje in mijn top 10 van 2023.


Specificaties

Uitgever: Luitingh- Sijthoff

Prijs: Paperback €22,99 E-book €12,99 Luisterboek €14,99

Publicatiedatum: 12 april 2023

Aantal pagina's: 336

ISBN: 9789021036991

Met dank aan Uitgeverij Luitingh- Sijthoff voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.