Freetown - Otto De Kat

03-02-2022

Roman

Het verhaal

Maria probeert een verklaring te vinden voor de verdwijning van Ishmaël, een vluchteling uit Sierra Leone die als krantenjongen bij haar aan de deur kwam en zeven jaar bleef. Hij was als een zoon voor haar. Vincent is psycholoog. Ooit hadden hij en Maria een allesomvattende verhouding, maar sinds hun breuk leeft hij in een soort mist. Op een dag vraagt Maria hem om hulp. In de ontmoetingen die volgen, worden de herinneringen aan hun oude liefde weer tastbaar en lijkt het verdriet over Ishmaël op de achtergrond te raken.


Freetown wordt afwisselend verteld vanuit het perspectief van Maria of Vincent. Maria en Vincent delen samen een verleden. Jarenlang waren ze minnaars, tot dat Vincent abrupt een einde maakt aan hun verhouding en ze beiden noodgedwongen terugkeren naar hun leven met hun echtgenoten.

Waar Maria troost vind in de zorg voor vluchteling Ishmaël, blijft Vincent na zijn keuze, eenzaam en gebroken achter. Negen jaar gaat er voorbij, tot dat Ishmaël plots verdwijnt en Maria als vanzelfsprekend troost zoekt bij haar oude geliefde, Vincent.

Freetown is een dun boekje, maar zeker niet te onderschatten. Otto De Kat slaagt erin om je in de 172 pagina's helemaal in te pakken en mee te nemen in het leven van Maria en Vincent. Als lezer voelde ik mij regelmatig aangesproken, alsof er rechtstreeks tegen mij werd gesproken. Helemaal ontroerd door het verhaal was ik niet, maar naar het einde toe is er een verrassende gebeurtenis waarbij ik toch even moest slikken.

Freetown is een verhaal over oude maar niet vergeten liefde, over verdriet, over leven en over onomkeerbare keuzes die gemaakt werden.


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

We praten als volwassen mensen, we zitten naast elkaar in een samenzwering van vraag en antwoord: psycholoog ontmoet benarde vrouw, laat haar haar verhaal doen, vraagt zelden iets, luistert en kijkt.

En door alles heen sluipt het verleden muisstil ons gesprek binnen. Ik lijk weer op mezelf van vroeger, toen ik hem ontmoette. Veertien jaar geleden.


Specificaties

Uitgever: Uitgeverij Rainbow

Prijs: Paperback €9,00 E-book €10,00 Hardcover €18,50

Publicatiedatum: januari 2022

Aantal pagina's: 172

ISBN: 978904171433

Met dank aan Uitgeverij Rainbow voor het toesturen van een recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.