Een man die Ove heet- Fredrik Backman

27-02-2023

'Het was nooit de bedoeling geweest dat het leven zo zou lopen. Dat is het enige wat Ove voelt.'

Ove is negenvijftig jaar oud en wordt door iedereen in de buurt aanzien als een oude, verbitterde brombeer. Maar Ove ziet dat zelf niet zo. Hij snapt gewoon niets meer van die jongelui, die niet weten hoe je moet klussen, hoe je autorijdt en vooral niet hoe je bordjes leest.

Wanneer Ove's nieuwe buren het bordje van 'rijden op het woonerf' negeren en tot overmaat van ramp zijn brievenbus ook nog aanrijden, komt de stoom bijna uit Ove's oren. Maar mettertijd weet de nieuwe buurvrouw het ijs rondom Ove's hart te breken en ontstaat er een vreemde, maar hartverwarmende vriendschap.

'Hij was een man van zwart en wit. En zij was kleur. Al zijn kleur.'

Nu de film van Een man die Ove heet in de bioscoop speelt, werd het toch eens hoog tijd dat ik mijn exemplaar van Fredrik Backman uit de kast viste.

Wanneer ik begon te lezen werd ik instant vrolijk van de geweldige humor waarmee Een man die Ove heet doorspekt is. Even snel als ik moest giechelen bij de komische situaties, moest ik huilen bij de gevoelige snaar die Fredrik Backman weet te raken. Ove's terugblikken naar het verleden, maken dat je zijn wantrouwen in de medemens helemaal begrijpt en alleen nog maar meer van hem gaat houden.

Een man die Ove heet is een meeslepend, hartverwarmend verhaal dat je laat lachen en huilen, met als kers op de taart Ove, een man die je alleen maar in je hart kan sluiten.


Specificaties

Uitgever: Volt

Prijs: Paperback €15,00 E-book €7,49 Luisterboek €11,99

Publicatiedatum: 2013

Aantal pagina's: 336

ISBN: 9789021422589