Een lang bewaard geheim- Maria Nikolai

09-10-2023

Historische roman

Chocoladevilla #3

Stuttgart, 1936

Na het overlijden van haar vader Victor keert de jonge Viktoria terug naar het chocoladefabriek om haar moeder te ondersteunen in het leiden van het bedrijf. Naast de twijfels die de klanten hebben dat hun geliefde chocoladeleverancier plots wordt geleidt door twee vrouwen, is er ook nog de nieuwe politieke macht die roet in het eten dreigt te gooien. Wat volgt is een reeks van onmogelijk te maken beslissingen over het familiebedrijf.

Maar wanneer de Amerikaanse Andrew Miller plots opduikt, met een eventuele oplossing voor de problemen van de Rothmans is het maar de vraag of zijn bedoelingen wel oprecht zijn. Viktoria gooit zich helemaal in het onderzoek naar de Amerikaan en vindt hier niet alleen verdachte cijfers in de boekhouding maar ook gevoelens waar ze geen blijf mee weet.

Tijdens deze turbulente gebeurtenissen ontdekt er iemand een lang bewaard familiegeheim. Maar was dit geheim na al die tijd wel klaar om het daglicht te zien?

Een lang bewaard geheim is het derde en laatste deel in de Chocoladevilla- serie. Doordat het nieuwe verhaal onmiddellijk begint, had ik wat moeite om in te pikken. Gaandeweg kwamen er wel deeltjes bij me terug maar toch miste ik een kleine samenvatting of opfrissing over het vorige deel.

Een lang bewaard geheim wordt net zoals de vorige delen, verteld vanuit verschillende perspectieven. Ondanks er zoveel personages aan bod komen, wordt het verhaal nooit verwarrend of ingewikkeld.

Maria Nikolai's beeldende, vlotte schrijfwijze doorspekt met tal van historische feitjes lieten me bij dit derde deel een beetje op mijn honger zitten. Het gebrek aan gebeurtenissen en het soms te rustig verder kabbelen van het verhaal zorgde ervoor dat mijn aandacht wel eens verslapte. Ook jammer vond ik het einde van het verhaal, waar nog tal van losse eindjes waren. Deze werden (naar mijn gevoel) haastig afgehandeld in het laatste hoofdstuk. Ik had hier graag zoveel meer van gezien! ☹

Ondanks enkele minpuntjes, is Een lang bewaard geheim een mooie afsluiter van de Chocoladevilla- trilogie en tevens een heerlijk verhaal voor tussendoor.

Een verhaal over liefde, verraad, geheimen, vertrouwen, onmacht en héél veel chocolade!

Specificaties

Uitgever: Boekerij

Prijs: Paperback €20,99 E-book €12,99

Publicatiedatum: 2 mei 2023

Aantal pagina's: 400

ISBN: 9789022594186

Met dank aan Uitgeverij Boekerij voor het recensie exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.