Agnes Grey - Anne Brontë

06-03-2022
Historische roman

Het verhaal

Agnes Grey besluit gouvernante te worden om haar familie financieel te ondersteunen. Meteen al wordt ze op de proef gesteld bij de familie Bloomfield, waar de kinderen haar het leven onmogelijk maken. Wanneer ze vervolgens bij de Murrays aan de slag gaat lijkt ze beter op haar plek, maar ze heeft heel wat te stellen met Rosalie, de dochter uit het gezin. Wanneer Agnes de jonge priester Edward Weston ontmoet, bloeit de liefde tussen beiden op. Maar Rosalie doet er alles aan om de twee uit elkaar te drijven.


Wat zien de klassiekers van Uitgeverij Rainbow er toch prachtig uit! Deze keer waagde ik mij aan een verhaal oorspronkelijk geschreven in 1847, Agnes Grey van Anne Brontë.

Agnes Grey vertelt in dit boek over een bepaalde periode in haar leven en schrijft dit ook neer in een soort van dagboekvorm.

Het verhaal begint wanneer door omstandigheden het Engelse gezin Grey in financiële problemen komt. De 18-jarige Agnes besluit om wat extra geld in het laatje te brengen en biedt aan om te gaan werken als gouvernante. Agnes eerste betrekking is bij de familie Bloomfield. De drie kinderen die haar toegewezen worden lijken er pret in te hebben Agnes leven zuur te maken. Na een jaar kan Agnes haar pupillen nog steeds niet de baas en wordt ze ontslagen.

Echter, bij haar tweede betrekking, bij de familie Murray, krijgt ze het gezag over de twee tienermeisjes, Rosalie en Mathilda. Rosalie heeft nogal wat pretentie, terwijl haar zus Mathilda juist erg boertig is. Het is weer een hele klus om deze twee meiden wat manieren en levenswijsheid bij te brengen. Gelukkig is er nog priester Edward Wenston, die vaak toevallig opduikt om Agnes te vergezellen bij een wandeling.

Wat heb ik weer genoten van deze klassieker! Het verhaal leest erg vlot en ik kon mij erg inleven in de gevoelens van Agnes. Wat ik ook erg fijn vind is dat je als lezer ook regelmatig rechtstreeks aangesproken wordt, wat er voor zorgt dat je nog meer betrokken raakt in het verhaal. Agnes persoonlijkheid is mooi uitgewerkt en spreekt mij ook erg aan. Voor mij is ze na dit verhaal een goede vriendin geworden.

Agnes Grey is een heerlijke klassieker, die je meeneemt naar de 19de eeuw. En zeg nu zelf, die cover?! Je kan alleen maar verliefd worden op dit boek!


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Het is dwaas naar schoonheid te verlangen. Gevoelige mensen zullen haar nooit voor zichzelf wensen, noch haar in anderen zoeken. Als de geest maar goed ontwikkeld en het hart mild gestemd is, zal niemand zich om het uiterlijk bekommeren. Zo spraken de leraren uit onze jeugd en dat vertellen wij de kinderen nu. Alles weloverwogen en ongetwijfeld heel gepast, maar worden deze beweringen gestaafd door het werkelijke leven?


Specificaties

Uitgever: Uitgeverij Rainbow

Prijs: Hardcover €17,50

Publicatiedatum: november 2021

Aantal pagina's: 240

ISBN: 9789041714275