Lily's belofte - Lily Ebert, Dov Forman

05-03-2022

Memoires

'A start to a new life. Good luck and happiness.'

Tien woorden van hoop.

Het verhaal

Lily Ebert leidde een gelukkig leven in Hongarije, maar daar kwam abrupt een einde aan toen ze in 1944 met haar familie naar Auschwitz-Birkenau werd afgevoerd. Haar moeder, een broer en zus werden bij aankomst meteen vermoord. Lily zou er vervolgens alles aan doen om te zorgen dat zij en haar twee andere zussen wel zouden blijven leven. Na Auschwitz werd het drietal als dwangarbeider tewerkgesteld in een munitiefabriek bij Leipzig en van daaruit op een dodenmars gestuurd. Ze overleven het ternauwernood, gered door de Amerikanen.

75 jaar later vindt haar achterkleinzoon een bankbiljet met een boodschap van de soldaat die Lily bevrijdde. Via sociale media komen ze uiteindelijk in contact met de nabestaanden van de soldaat. Ondanks alles wat Lily meemaakte tijdens de oorlog, is ze vastbesloten ervoor te zorgen dat nieuwe generaties de gruwelijkheden uit het verleden niet zullen vergeten.


Het verhaal van Lily's belofte wordt verteld door Lily Ebert zelf. Een inmiddels 98-jarige overlevende van de Holocaust. Lily's verhaal begint in het begin, bij haar kindertijd in Hongarije.

Lily groeit op in een warm, gelovig gezin, samen haar ouders, 3 zussen en 2 broers. Lily is de oudste van de bende en voelt zich van kleins af aan al een geboren leider. Al haar kleinere zussen en broers kijken naar haar op en volgen haar bijna blindelings.

Alles verandert wanneer in 1944 Duitsland Hongarije binnenvalt. Lily is op dat moment 20 jaar oud. Ineens gaat alles in sneltempo de verkeerde kant uit en wordt het gezin verbannen naar het getto in Bonyhàd. Het verblijf in het getto duurt niet lang, want samen met haar drie zussen, moeder en kleine broertje wordt ze op transport gezet naar Auschwitz. Haar moeder en de twee kleinste kinderen worden onmiddellijk na aankomst naar de gaskamers gestuurd. Lily blijft nog over met haar twee zussen Piri en René. De zussen doen er alles aan om bij elkaar te blijven en samen te overleven.

Na een helse tijd worden ze bevrijd door Amerikaanse soldaten. Één van hun, geeft Lily een dollarbiljet met de handgeschreven boodschap 'A start to a new life. Good luck and happiness.' Een biljet dat 75 jaar later opduikt en de aandacht trekt van haar achterkleinzoon Dov. Samen besluiten een zoektocht te starten om de soldaat van de hoopgevende woorden te vinden.

Het verhaal van Lily Ebert heeft mij enorm aangegrepen. De manier waarop het verhaal verteld wordt is zo beeldend en echt dat Lily erin slaagt om het verhaal tot leven te brengen. Vanaf pagina één had Lily mij helemaal mee, en de pagina's gingen sneller voorbij dan ik eigenlijk wilde. Ik kon gewoon niet stoppen met lezen.

Lily's belofte is een verhaal dat iedereen gelezen moet hebben, een verhaal dat de wereld nooit mag vergeten. Lily, je belofte is meer dan vervuld, bedankt!


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Dat was de dag waarop ik een belangrijke beslissing nam. Ik had overleefd. Tot nu toe. Al die tijd was ik in leven gebleven, en voor veel van mijn lotgenoten gold dat niet, en ik vond dat daar een reden voor moest zijn. Ik kon niet voor niets gespaard zijn gebleven. Mijn moeder en mijn kleine zusje en mijn broer konden niet voor niets gestorven zijn. En daarom nam ik me op Jom Kipoer 1944 iets plechtig voor.

Mocht ik daar ooit uit komen, zo besloot ik, dan zou ik iets doen wat alles zou veranderen. Ik zou ervoor zorgen dat niemand ooit zoiets afschuwelijks zou hoeven mee te maken. Daarom nam ik me voor de wereld te vertellen wat er gebeurd was. Niet alleen wat mij was overkomen, maar ook de mensen die hun verhaal niet meer konden navertellen. En op de dag dat ik mezelf die belofte deed, dacht ik dat de wereld zou luisteren. Ik dacht dat ik het helemaal in mijn eentje zou kunnen. Misschien was ik een beetje optimistisch. Een beetje naïef. Maar ik geloofde er echt in.


Specificaties

Uitgever: Luitingh-Sijthoff

Prijs: Paperback €21,99 E-book €12,99 Luisterboek €14,99

Publicatiedatum: 22 februari 2022

Aantal pagina's: 288

ISBN: 9789021030289

Met dank aan Uitgeverij Luitingh-Sijthoff voor het toesturen van een recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.