Land van sneeuw en as - Petra Rautiainen

01-03-2022

Historische roman

Het zal kwart over drie zijn geweest toen aan de hemel een eenzame ster viel. Maar ik durfde niets te wensen. Dit land heeft zijn wensen verspeeld. Dit is een verloren land.

Het verhaal

Fins Lapland, 1944: een jonge Finse soldaat wordt opgeroepen om als tolk in een nazigevangenenkamp te werken. Omringd door wreedheid en dood, worstelt hij om zijn menselijkheid vast te houden. Wanneer de vrede aanbreekt, worden de misdaden bedolven onder de sneeuw en het ijs.

Een paar jaar later krijgt journaliste Inkeri de opdracht de snelle ontwikkeling van het afgelegen West-Lapland te onderzoeken. Haar eigenlijke motivatie is persoonlijker: ze volgt een spoor naar haar man, die tijdens de oorlog verdwenen is. Maar de dorpelingen willen niet stilstaan bij het verleden, en Inkeri's vragen wekken argwaan. Terwijl ze meer te weten komt over haar geheimzinnig huurder Olavi, en probeert bevriend te raken met een jong Sami-meisje, ontdekt ze verontrustende feiten die nooit aan het licht hadden mogen komen.


Land van sneeuw en as speelt zich af in Lapland en wordt vanuit twee hoofdpersonen verteld, Inkeri en Väinö Remes.

1944 Väinö Remes is een Finse soldaat in het nazigevangenenkamp Inari in Lapland. Hij verteld zijn verhaal door middel van korte dagboekfragmenten. Hoe hij poogt te overleven tussen alle gruwelijkheden in het kamp, door te fungeren als tolk voor de nazi's.

1947 Inkeri komt aan in haar nieuwe huis in Enontekiö. Het dorp was de laatste aanwijzing die ze vond over haar in de oorlog vermiste man. Haar onderverhuurder Olavi gedraagt zich vanaf haar aankomst geheimzinnig, zou hij meer weten over haar man?

Land van sneeuw en as is een verhaal over de Tweede Wereldoorlog in Lapland, een plaats die ook erg te lijden heeft gehad onder de oorlog, maar gemakkelijk over het hoofd gezien wordt. Ik had een tijdje nodig om in het verhaal te komen en had het best moeilijk om mij in het verhaal te verliezen. De eenvoudige schrijfstijl hield mij aan de oppervlakte en kon mijn gevoelens jammer genoeg niet beroeren. Ik miste ruime omschrijvingen, meer gevoel en meer diepgang. Desondanks het gemis van voorgaande, was het een boek waar ik vlotjes door kon lezen. Wat ik zeker wel kon appreciëren waren de traditionele Finse gebruiken die her en der ter sprake komen en wat ik heel erg fijn vind zijn de sterke oneliners. Naar het einde toe vond ik het verhaal wel wat verwarrend waardoor ik het naar mijn gevoel ook niet mooi heb kunnen afsluiten.

Niemand is te vertrouwen. Hier niet en elders niet. Vooral elders niet.

Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Daar zat ik dan. Helemaal alleen. De sneeuw was zwart van de as. Alsof de wereld was vergaan. De oorlog had nog honderd jaar door kunnen gaan en ik had er niks van gemerkt. Of misschien was de oorlog al voorbij en zou niemand me ooit vinden.


Specificaties

Uitgever: Meridiaan uitgevers

Prijs: Paperback €22,99 E-book €10,99

Publicatiedatum: 14 februari 2022

Aantal pagina's: 279

ISBN: 9789493163456

Met dank aan Meridiaan Uitgevers voor het toesturen van een recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.