Het kamermeisje - Nita Prose

20-02-2022

Feelgoodroman

Het verhaal

Molly is een wat zonderlinge en onopvallende jonge vrouw. Ze is geknipt voor haar werk als kamermeisje in het Regency Grand Hotel, waar ze met overgave de kussens opschudt en het stof en de geheimen van de gasten wegveegt, zonder dat iemand aandacht voor haar heeft. Toch komt ze - ongewild - in de spotlights te staan wanneer ze Mr Black, een beruchte en steenrijke gast, dood in zijn bed aantreft. Zo wordt ze opeens hoofdverdachte in een moordzaak en belandt ze in een web van leugens. Hoe kan ze daar nog uit ontsnappen? Gelukkig krijgt ze hulp uit onverwachte hoek, maar zal het op tijd zijn, vóór de moordenaar opnieuw toeslaat?


Vanaf pakt het prille begin pakt Molly, het kamermeisje, mij helemaal in. Wat een hartverwarmende persoonlijkheid is ze toch! Molly is een jonge vrouw, met wat ik wel kan zeggen een passie voor schoonmaken, handig voor haar job als kamermeisje in het 'Regency Grand Hotel'. Deze passie kreeg ze mee van haar oma, die haar opvoedde toen haar moeder uit beeld verdween. Molly komt humoristisch uit de hoek, terwijl ze het vaak zo niet bedoeld. Doordat Molly moeilijk spontaan gesprekken kan voeren zonder zich ongemakkelijk te voelen, heeft ze sinds haar oma overleden is niemand om haar gedachten mee te delen. Dit tezamen met haar onopvallende persoonlijkheid zorgt ervoor dat ze uit de boot valt, waar dan ook gretig van geprofiteerd wordt door haar collega's. Maar wie is er om Molly te helpen wanneer ze een rijke klant van het hotel dood aantreft in zijn bed?

Molly neemt je een week lang mee doorheen haar gedachten, je leeft letterlijk mee in Molly's wereld. Molly's oma leeft verder in haar gedachten en komt dan ook vaak ter sprake door middel van leuke, grappige quotes. Molly is een fraai uitgeschreven personage waar je alleen maar van kan houden.

Nita Prose schreef met Het kamermeisje een fantastisch debuut, een boek dat leest als een trein, met een verrassend en onverwacht plot.

Heerlijk wegzakken bij een moordonderzoek, dat kan je alleen bij Het kamermeisje!


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Ik ben uw kamermeisje. Ik ben degene die uw hotelkamer schoonmaakt,die als een schim binnenkomt terwijl u de hele dag buiten in de stad flaneert, zonder zorgen over hoe u de boel hebt achtergelaten, de puinhoop, of wat ik daar misschien te zien krijg als u bent vertrokken. Ik ben degene die uw prullenmand leegt en alle bonnetjes weggooit waarvan u niet wil dat iemand die ontdekt. Ik ben degene die uw lakens verschoont, die kan zien of u in het bed hebt geslapen en of u alleen was of niet. Ik ben degene die uw schoenen netjes bij de deur zet, uw kussensloop verwisselt en de haren erop ziet. Van u? Waarschijnlijk niet. Ik ben degene die schoonmaakt als u te veel hebt gedronken en op de toiletbril hebt gedruppeld, of erger. Als ik klaar ben met mijn werk, laat ik de kamer smetteloos achter. Uw bed is onberispelijk opgemaakt, met vier opgeschudde kussens, alsof er nooit iemand in heeft gelegen. Het stof en het vuil dat u achterliet is de vergetelheid in gestofzuigd. Uw opgewreven spiegel weerkaatst onschuldig uw gezicht. Het is alsof u hier nooit bent geweest. Het is alsof al uw vuiligheid, al uw leugens en bedriegerij zijn uitgewist.

Ik ben uw kamermeisje. Ik weet zoveel van u. Maar als het erop aankomt, wat weet u dan van mij?


Specificaties

Uitgever: Ambo|Anthos

Prijs: Paperback €21,99 E-book €12,99

Publicatiedatum: 7 februari 2022

Aantal pagina's: 336

ISBN: 9789026354243