De keuze- Edith Eva Eger

05-06-2021

Non- fictie

Wereldoorlog Twee

Het verhaal

Edith Eger was zestien jaar oud toen ze in 1944 naar Auschwitz werd gedeporteerd. Haar ouders werden direct naar de gaskamers gestuurd en Edith werd gedwongen om voor Mengele te dansen. Haar onverschrokkenheid hielp haar en haar zusje te overleven, al waren ze nog maar nauwelijks in leven toen het kamp eindelijk werd bevrijd.

In De keuze deelt dr. Eger haar oorlogsherinneringen en de opmerkelijke verhalen van hen die zij sindsdien heeft geholpen. Ze doet uit de doeken hoe ze als psycholoog haar cliënten al jarenlang helpt om zich uit hun eigen gedachten te bevrijden, en hoe iedereen uiteindelijk voor de vrijheid kan kiezen.

Edith met haar zussen Magda en Klara
Edith met haar zussen Magda en Klara

Mijn interpretatie van het verhaal in het kort

Edith wordt op haar zestiende samen met haar zus, moeder en vader gedeporteerd naar Auschwitz. Haar ouders worden onmiddellijk naar de gaskamers gestuurd. Samen met haar zus Magda vecht ze om samen te blijven en te overleven. Na meer dan een jaar gevangenschap en ondraaglijk lijden worden ze bevrijd. Samen beginnen ze aan hun herstel en een poging om hun leven terug op te bouwen.

Edith kiest voor het leven. Ze kiest ervoor om te gaan studeren, te doctoreren en bouwt een mooie carrière uit als psychologe.

Ze geeft ons een kijkje achter de schermen in haar praktijk. Met welke problemen haar patiënten worstelen maar vooral hoe zij haar patiënten begeleid naar een gelukkiger leven. Want een keuze is er altijd.

Edith toont haar danscapaciteiten voor Béla
Edith toont haar danscapaciteiten voor Béla

Cover

De cover toont duidelijk de twee uitersten van het verhaal. Je hebt de treinsporen voor de veewagons die naar Auschwitz leiden, naar de dood. Gevangen achter de prikkeldraad. Anderzijds heb je mooi centraal op het boek de gele bloemen, die staan voor de vrijheid. Niet de letterlijke vrijheid, maar de vrijheid van je geest, waar je zelf altijd de controle, de keuze over hebt.


Leesgevoel

Het verhaal is ingedeeld in vijf delen, die telkens onderverdeeld zijn in op elkaar volgende hoofdstukken.

Het verhaal is supervlot geschreven, makkelijk te volgen. Geschreven uit het perspectief van Edith, ze leid je werkelijk door haar leven.


Mijn favoriete stukje

Wanneer Edith na de oorlog een oude vriendin tegen het lijft loopt en aan het praten raakt.

Ze lijkt mijn gedachten te lezen. 'Weet je,' zegt ze, 'ik heb noot iets moeilijker meegemaakt dan het verlies van mijn baby net na de oorlog. Dat verdriet was zo verschrikkelijk.' Ze stopt even. We zitten samen in stilte, in onze gedeelde en afzonderlijke pijn. 'Ik geloof niet dat ik je ooit heb bedankt,' zegt ze uiteindelijk. 'Toen we mijn kind begroeven, zei je twee dingen tegen me die ik nooit ben vergeten. Je zei: "Het leven zal weer mooi worden." En je zei: "Als je dit kunt overleven, dan kun je alles overleven." Ik heb die twee zinnen telkens in mezelf herhaald.' Ze reikt in haar handtas naar foto's van haar kinderen, twee dochters die begin jaren vijftig in Israël zijn geboren. 'Ik was te bang om het meteen weer te proberen. Maar het leven lost dat op de een of andere manier op, denk ik. Ik rouwde en ik rouwde. Toen nam ik alle liefde die ik had voor mijn baby en besloot ik dat ik die liefde niet in mijn verdriet wilde planten. Ik zou haar in mijn huwelijk stoppen en vervolgens in de kinderen die wel zouden leven.'

Ik houd haar vingers in mijn hand. Ik houd het prachtige beeld van een zaadje in mijn gedachten. Het zaadje van mijn leven en liefde werd in moeilijke grond gestopt, maar het heeft wortel geschoten en is gegroeid.


Wat vond ik ervan?

Dit is niet zomaar het verhaal van een overlevende vrouw uit Auschwitz. Het is een verhaal over een ontzettend moedige vrouw, die besluit dat er veel meer in het leven is dan slachtoffer te zijn. Ze pakt haar leven vast met twee handen en kiest resoluut voor de vrijheid. De vrijheid van haar geest die ze zelf onbewust gevangen had gezet na haar traumatische ervaringen in Auschwitz.

Een prachtig verhaal dat je heel erg doet nadenken over het ware leven en de keuze die je altijd hebt.


Hoe gaat het nu met Edith?

Edith Eva Eger is nu vierennegentig en danst nog altijd. Ze geeft ook nog af en toe een masterclass over omgaan met verlies.


Specificaties

Uitgever: Boeken Lev

Prijs: Paperback €14,99

Publicatiedatum: Oktober 2018

Aantal pagina's: 328

ISBN: 978 94 005 1055 5

.