De moeders van Mahipar - Forugh Karimi

04-02-2022

Roman

Het verhaal

Ramín Sam Manzel (34) is radioloog. Als hij op vrijdag 6 januari 2017 terugkomt van zijn avonddienst treft hij zijn vrouw Sarah aan in een plas bloed bij hun appartement in Amsterdam-Oost. Ze is neergestoken en de verdachte is voortvluchtig...

Ramín is op zijn derde samen met zijn moeder Lolo als vluchteling naar Nederland gekomen en Lolo houdt tot in het graf zijn afkomst angstvallig voor hem verborgen. Mondjesmaat komt Ramín te weten wie hij is en vanwaar hij komt - maar pas als zijn grote liefde Saráh Lolo's dagboeken voor hem vertaalt, valt alles op z'n plek. Stukje bij beetje wordt ook duidelijk wie de dader is van de aanslag op Saráh en dan komt alles in een heftige, maar ook ontroerende stroomversnelling.


Forugh Karimi schrijft met De moeders van Mahipar haar debuutroman.

Toen ik het boek voor het eerst in handen kreeg, werd in onmiddellijk verliefd op de cover. Ik vind hem echt prachtig! Hij maakt iets bij me los.

Lolo groeit op in het mooie Afghanistan. Maar dat veranderd radicaal in 1978 wanneer de Democratische Volkspartij een coup pleegt. Afghanistan is niet meer veilig. Wanneer Lolo na een gedwongen huwelijk herhaaldelijk wordt mishandeld door haar echtgenoot, besluit ze te vluchten met haar 4-jarige zoontje Ramín. Samen vluchten ze naar Nederland, om daar een nieuw leven op te bouwen. Maar de angst om ontdekt te worden door Rassoel, haar echtgenoot, zal nooit verdwijnen. Jaren gaan voorbij en terwijl Ramín opgroeit, begint hij zich ook steeds meer vragen te stellen over zijn verleden. Maar Lolo blijft angstvallig zwijgen.

Met ingehouden adem heb ik het ganse boek gelezen. Van de eerste pagina tot het moment dat ik het boek dichtsloeg was ik één met het verhaal. Forugh Karimi weet op zulke krachtige manier gevoelens over te brengen, te ontroeren en je vast te houden doorheen het ganse verhaal. Het is best een heftig verhaal, maar de sterkte van Lolo is grenzeloos. Een boek waar ik nog vaak aan ga terugdenken. Het zal je niet koud laten.

De moeders van Mahipar is een echte must read. Een prachtig verhaal over geschiedenis, liefde, familie, doorzetting en een ode aan een sterke vrouw.

Als moeder moest ze ervoor zorgen dat ze het leven aankon, want moederliefde stelde in werkelijkheid weinig voor zonder moed, moedermoed...

Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

'Weet je nog wat Babá over Mahipar zei?' zei Nahid. 'Over waarom de berg zo heet, dat als het water van de top van de berg naar beneden valt de vissen meevliegen? Jij zult ook vallen, maar je zult uiteindelijk als een vis in de rivier terechtkomen die aan de voet van de bergen verderstroomt...'


Specificaties

Uitgever: Meridiaan Uitgevers

Prijs: Paperback €23,99 E-book €11,99

Publicatiedatum: 28 januari 2022

Aantal pagina's: 483

ISBN: 9789493169784

Met dank aan Meridiaan Uitgevers voor het toesturen van een recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.