Copsford - Walter J.C. Murray

20-01-2022

Non- fictie

Het verhaal

Copsford is het klassieke verhaal van Walter J.C. Murray, van het leven begin jaren twintig van een jonge man op het platteland van Sussex, ver weg van zijn stadsleven - een jaar waarin hij een vervallen huisje huurde zonder stromend water of elektriciteit. De meeste ramen waren kapot, het was vies, donker en vol met ratten. Hij kocht een kwast en een emmer in het dorp, dwong de ratten zich terug te trekken en richtte het in met slechts enkele meubelstukken. De plaatselijke postbode vond een hond voor hem, en met zijn nieuwe metgezel begon hij zijn omgeving te verkennen. Hij verdiende de kost met het verzamelen, drogen en verkopen van de kruiden die hij lokaal vond, zoals kleefkruid, agrimonie, ogentroost en duizendblad. Het is echter niet alleen het verhaal van een landelijke idylle - het leven in Copsford was moeilijk, en Murray schuwt de incidentele verschrikkingen niet.


Ik leerde het verhaal van Copsford kennen door Het Zoutpad van Raynor Winn te lezen, daarin verwijst ze naar Copsford, een verhaal dat voor haar en haar man een nieuw begin betekent. Natuurlijk maakte dat mij heel erg nieuwsgierig naar Copsford!

Walter vertelde ons zijn verhaal oorspronkelijk al in 1948, hierna zijn er telkens heruitgaven geweest.

Wanneer Walter J.C.Murray als toenmalige schrijver in een writer block terecht komt, besluit hij in een vlaag van verstandsverbijstering het eenzame en vervallen huis Copsford te huren. Samen met Floss, een gevonden hond, doet hij gedurende zijn tijd in Copsford allerlei ervaringen op en heeft hij bovenal veel tijd om na te denken.

Wat onmiddellijk opvalt zijn de illustraties in het boek, foto's van de omgeving rond Copsford en foto's van Copsford zelf. Deze geven een mooie meerwaarde aan het verhaal.

Mijn verwachtingen lagen misschien wat te hoog wat Copsford betreft. Ik had uitgekeken naar een soortgelijk verhaal als Het Zoutpad, maar dat is het dus allerminst. Walter verteld enorm veel over soorten kruiden, insecten, vogels...en gaat hier ook bijna altijd heel diep op in, waardoor het gevoel voor avontuur verloren gaat en het vaak uitmondt in een aantal langdradige pagina's.

Wanneer hij zich dan wel uitweid over zijn ervaringen en over avontuurlijke gebeurtenissen op Copsford, heeft hij mij aan zijn pagina's gekluisterd. Jammer genoeg zijn er hier lang niet genoeg momenten van.

Wat wel heel erg opvalt aan het verhaal, Walter J.C.Murray schreef het neer met hart en ziel. De passie voor de natuur voel je door de woorden die hij je verteld en dat is dan ook het belangrijkste dat mij bijblijft uit Copsford.


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Wat een verademing is het om je achterover in het knisperige, droge gras te laten vallen en zo, op je rug met de armen wijd ontspannen in het diepe blauw van de hemel te kijken. Zo liggend kun je wegdromen terwijl je wakker bent. Ik glijd een nieuwe wereld in waar alles op zijn kop staat. Ik tuur in een diepe zee, een onmetelijke oceaan, bodemloos - alsof zo'n oceaan bestaat. Drijf ik in de oppervlakte, of wat ondersteunt mijn rug zo stevig dat ik niet wegzink in de diepte? Ik heb zin om te duiken, dan zou ik voorbij de wuivende toppen van de omgekeerde zilverkleurige berken glijden, dieper en dieper, naar schijnbodems van parelachtig rimpelend licht waar geen voet kan landen. Het is een vreemde oceaan, want in de diepte zie ik eilanden, kusten en continenten die voorbijglijden en voor mijn ogen oplossen.


Specificaties

Uitgever: Uitgeverij Oevers

Prijs: Paperback €20 E-book €11,50

Publicatiedatum: mei 2021

Aantal pagina's: 256

ISBN: 9789492068569