Een volmaakte eenheid - Tammye Huf

15-01-2022

Gebaseerd op het leven van Tammye Hufs betovergrootouders

Het verhaal

In 1848 ontsnapt Henry O'Toole aan het door hongersnood geteisterde Ierland en vertrekt naar Amerika. Als rondtrekkende smid belandt hij op de plantage Jubilee in Virginia. Daar ontmoet hij Sarah, een tot slaaf gemaakte dienstmeid die de gevaarlijke eisen en grillen van haar witte meesters moet verduren, en haar plaats in de pikorde van de medeslaven moet vinden. De aantrekkingskracht tussen hen is groot, maar voor Sarah vertegenwoordigt Henry's witte huid de onderdrukking waar ze onder lijdt, terwijl Henry zijn hoop op voorspoed zal moeten laten varen als hij met een zwarte vrouw trouwt. Zal hun liefde sterk genoeg zijn om de beperkingen van een maatschappij, waarin hun relatie als illegaal en immoreel wordt gezien, te overwinnen?


Tammye Huf maakt met Een volmaakte eenheid haar debuut, en deelt hiermee het verhaal van het leven van haar betovergrootouders. Het vechten voor vrijheid, en ware liefde ten tijde van de slavernij in Zuid- Amerika.

De cover straalt onmiddellijk de kracht uit die het verhaal teweeg brengt. Een foto van een zwarte vrouw, smachtend naar vrijheid.

Het verhaal van Tammye Huf wordt afwisselend verteld uit het oogpunt van drie hoofdpersonages; Sarah, Henry en Maple. Sarah werkt op het landgoed Jubilee als huisslaaf. Ze werd een jaar geleden gescheiden van haar familieleden, toen die verkocht werden aan andere eigenaren. Sarah werkt in het landhuis samen met Maple, ook een huisslaaf. Maple is echter heel erg gefrustreerd en spreekt kwaad over Sarah tegen haar Meester.

Henry is weggevlucht uit zijn geboorteland Ierland omwille van de hongersnood en hoopt in Amerika een nieuw leven te kunnen beginnen. Zijn familieleden zijn allemaal overleden en hij moet het dus alleen zien te redden. Met zijn reizende smidse komt hij op een bepaald moment terecht op landgoed Jubilee en mag daar van de Meester verscheidene klusjes uitvoeren. Zo komt hij al snel in contact met de slaven en dus ook met Sarah.

Een volmaakte eenheid is een verhaal dat mij bij de keel greep. Eens begonnen bij de eerste pagina's wilde ik alleen maar verder lezen. De rijke maar gruwelijke geschiedenis van de slavernij heeft een prominente plaats in het verhaal. Ongelijkheid tussen blank en zwart, verboden liefde, lijfstraffen...zijn allemaal dingen die wij ons nog amper kunnen voorstellen, maar was in 1848 dagelijkse kost.

Een volmaakte eenheid toont de kracht van ware liefde, de moed om door te gaan en de vechtlust om te bereiken wat je verdiend.

Bij de rivier in het bos hoor ik het water kabbelen en ruisen en borrelen, en ik sta stil, trillend van gevoelens die ik niet onder woorden kan brengen. Ik heb dagen van honger, nachten van koorts en het ontwaken naast een dode meegemaakt, maar dit nog nooit.

Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Nadat ik de stof heb vastgebonden, kijk ik op, en hij kijkt omlaag naar mij. Sterker nog, hij kijkt in mij. Zijn blauwe ogen vangen mijn bruine en trekken me zomaar buiten mezelf.

Het lawaai van de regen die rondom neerklettert vult mijn oren, dus snap ik niet hoe ik zijn gefluisterde 'Dank je wel' zo helder kan horen. Er verschijnt een flauw glimlachje rond zijn mond, het klimt omhoog over zijn gezicht tot het zijn ogen laat oplichten.

Ik houd nog steeds zijn hand vast. Zijn bleke huid tussen mijn donkere vingers brengt me weer bij zinnen. Ik laat hem los en ren weg door de stromende regen, doe net alsof ik het 'Wacht' dat hij me naroept niet hoor.


Specificaties

Uitgever: Signatuur

Prijs: Paperback €22,99 E-book €12,99 Luisterboek €15,99

Publicatiedatum: januari 2022

Aantal pagina's: 352

ISBN: 9789056727000

Met dank aan Uitgeverij Signatuur voor het toesturen van een recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.