Het boek van verloren namen - Kristin Harmel

31-05-2021

Historische roman

Het verhaal

Eva Abrams, een bibliothecaresse in Florida die eigenlijk al aan haar pensioen toe is, ruimt op een ochtend boeken op als haar oog valt op een foto in een openliggende krant. Ze verstijft; het is een afbeelding van een achttiende-eeuws religieus boekwerk dat ze herkent als het 'Boek van Verloren Namen'. Het bijhorende artikel gaat over plundering van Europese bibliotheken door de nazi's gedurende de Tweede Wereldoorlog- iets wat Eva zich levendig herinnert- en de inspanningen van hedendaagse onderzoekers om belangrijke boeken aan hun rechtmatige eigenaren terug te geven.

Het boek, dat zich nu in Berlijn bevindt, lijkt een soort code te bevatten, maar onderzoekers weten niet wat die betekent. Alleen Eva kent het antwoord op die vraag: tijdens de oorlog hielp ze Joodse kinderen aan de nazi's te ontkomen. Daarvoor hadden de kinderen een nieuwe naam nodig. Om hun ware identiteit niet voor altijd verloren te laten gaan, werd die gecodeerd en verborgen in het 'Boek van Verloren Namen'. Na de oorlog heeft Eva haar oorlogsherinneringen diep weggestopt. Heeft ze nu de kracht om terug te keren naar die traumatische tijd en de waarheid te onthullen?


Mijn interpretatie van het verhaal in het kort

Parijs, ten tijde van Wereldoorlog Twee. Een grote razzia zorgt ervoor dat de vader van Eva wordt opgepakt. Door een toevalligheid vinden ze Eva en haar moeder niet en beiden besluiten te vluchten. Eva geraakt door enkele contacten zelf aan materiaal en kan hun papieren vervalsen om zo ongezien Parijs uit te raken. Na succesvol door alle controles geraakt te zijn, komen ze aan in een klein dorpje in het zuiden van Frankrijk. Daar gaat het rond als een lopend vuurtje dat Eva en haar moeder vervalste papieren hebben en dat deze bovendien van topkwaliteit zijn.

Al snel wordt ze gecontacteerd door een priester die meewerkt met het verzet. Ze hebben haar hulp nodig in het vervalsen van papieren om zo Joodse kinderen over de grens te krijgen. Eva stemt in en raakt al snel verstrikt in de waarde die het verzet heeft. Ze wil mensen helpen, kinderen helpen. Omdat ze niet wil dat de kinderen die een valse naam krijgen ooit hun ware identiteit vergeten, bedenkt ze samen met haar medevervalser Rémy een gecodeerd systeem in een eeuwenoud boek, het 'Boek van Verloren Namen'.

Maar kan hun handeltje in valse papieren eeuwig doorgaan of zijn ze zelf ook in gevaar?


Cover

De cover toont het boek waar alles om draait, het 'Boek van Verloren Namen'. Verstopt, weggeborgen, achter de rug van Eva, het hart van het boek.


Leesgevoel

Het boek is verdeeld in hoofdstukken, verteld uit het perspectief van Eva. Hierbij wisselen herinneringen uit het verleden zich af met die uit het heden.


Mijn favoriete stukje

Gesprek tussen Eva en een meisje in een gastgezin dat wacht op haar overtocht naar Zwitserland.

Zo jong nog, en al haar hele leven ontnomen. 'Hoe oud ben je, Anne?'

'Zes en een half, bijna zeven.'

'En wat lees je daar?'

Het meisje keek naar de voorkant. 'Le Magicien d'Oz. Kent u dat? Het gaat over een meisje dat Dorothée heet, ze komt terecht in een vreemd land dat Oz heet en daar ontmoet ze een vogelverschrikker, een blikken man en een bange leeuw.'

Eva glimlachte. 'Ik heb het gelezen. Maar is dat niet te moeilijk voor je, je bent nog zo jong?'

Het meisje haalde haar schouders op. 'De meeste woorden ken ik wel, en madame Travere heeft me een woordenboek gegeven voor de woorden die ik niet ken. En trouwens, volgens mij maakt het niet zo veel uit als je de personages maar begrijpt.'

'Het is natuurlijk ook heel leuk om te lezen over zulke fabelachtige wezens.'

'Ja, best wel, maar dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel eigenlijk dat ik een beetje net zoals Dorothée ben, toch? Ik ben op een groot avontuur, en op een dag, dan vind ik mijn weg terug naar huis.'

Eva moest een brok wegslikken voordat ze kon antwoorden. 'Ik denk dat je gelijk hebt.'

Het meisje keek Eva vragend aan. 'Weet u hoe het eindigt? Dorothée komt toch wel thuis, of niet?'

'Ja. Ja, ze komt thuis.'

'En wordt ze dan thuis opgewacht door haar familie?'

Eva kwam niet verder dan een knikje.

'Mooi,' zei Anne. 'Op een dag zal de gele weg ook mij naar huis leiden. Dat weet ik zeker.'


Wat vond ik ervan?

Ik hou van Kristin Harmel. Ze is één van mijn favoriete schrijfsters en met dit boek slaat ze weer de nagel op de kop. Wat een mooi, hartverscheurend verhaal. Ik kon niet stoppen met lezen en was er volledig in mee. Van begin tot einde een topboek.


Specificaties

Uitgever: Boekerij

Prijs: Paperback 19,99€ E-book 11,99€ Luisterboek 14,99€

Publicatiedatum: 07-04-2021

Aantal pagina's: 299

ISBN: 9789402315523