Abela - Berlie Doherty

06-01-2022

Young adult

Gebaseerd op waargebeurde feiten

Het verhaal

'Sterk zijn, mijn Abela.'

Dat zijn de laatste woorden van Abela's moeder in hun Afrikaanse dorp, waar velen lijden aan aids. Een dorp waar het lijkt alsof leven of sterven, ziek of gezond zijn slechts een kwestie van geluk is. Abela heeft al haar kracht nodig om het plan van haar oom Thomas, de grote oversteek naar Europa, te overleven. Maar hoe zal haar leven als illegale immigrant eruitzien? De oom komt zijn mooie beloften niet na en houdt Abela als slaaf in zijn huis.

Ik wil geen broer of zus, denkt Rosa in Engeland intussen wanneer haar moeder haar vertelt dat ze een kind wil adopteren.
Zullen deze twee meisjes ooit zusjes worden?


Ik kocht dit boek bij een uitverkoop van de bibliotheek, en wat ben ik blij dat het boek mij toen uitgekozen heeft als zijn nieuwe eigenaar.

Het verhaal Abela wordt verteld vanuit het leven van twee heel verschillende meisjes.

Abela woont in Tanzania, samen met Bibi, haar grootmoeder. Abela raakte pas haar moeder kwijt, die net zoals alle andere familieleden overleed aan aids. Plots duikt haar oom Thomas op, die wilt Abela perse meenemen naar Engeland.

Abela's verhaal wordt afgewisseld met dat van Rosa.

De dertienjarige Rosa woont in Groot-Brittannië samen met haar mama. Contact met haar vader heeft ze niet, maar dat vindt Rosa allemaal prima. Zij en haar mama zijn beste vriendinnen en doen alles samen. Maar wat als Rosa's mama er toch nog graag een tweede dochter bij wil?

De verhalen van de twee meisjes maken het samen tot een prachtig geheel. Het verhaal leest zo vlot, ik kon niet stoppen en las het in één avond uit. Ik was heel erg vaak ontroerd en aangedaan, vooral door het intense verhaal van Abela zelf. Een meisje van negen, alleen op de wereld...Maar ook Rosa heeft het moeilijk met de wens van haar mama. Is ze niet goed genoeg meer als enige dochter? Berlie Doherty weet je te raken met haar woorden, tot tranen toe. Een aangrijpend en intens verhaal dat ik zeker iedereen kan aanraden om te lezen.

Ik had willen sterven, dacht ik, maar toen ik de leeuwen zag, wist ik dat ik wilde leven.

Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Ik weet niet waarom God me dit heeft aangedaan. Hij heeft bijna alles wat me dierbaar was van me afgepakt, en ik ben bang, want ik weet niet waar het zal eindigen. Misschien zal mijn grootmoeder de volgende zijn, maar ze zegt van niet, ze is te oud om te sterven aan deze vreselijke ziekte, ze zal van iets anders doodgaan.

'En ik?' Ik durfde de vraag bijna niet te stellen. Angst fladderde rond in mijn keel als een nachtvlinder.

Grootmoeder Bibi schudde het hoofd. 'Jouw mama en baba waren niet ziek toen jij geboren werd. Ze waren gezond en sterk. Maar toen ze Nyota verwachtten, waren ze al erg ziek. Dus de baby had geen schijn van kans.'

'Geen kans?'

'Nee. De baby maakte geen kans om het te overleven.'

Ik staarde naar de stapel aanmaakhoutjes die mijn grootmoeder had gemaakt. Ik wist dat er baby's werden geboren zonder zicht. Ik had zelfs al gehoord van een baby die geboren was zonder armen. Maar ik had nog nooit gehoord van een baby die geboren werd zonder kansen. En dat was iets nieuws voor me om over na te denken: leven of sterven, ziek zijn of gezond, was het allemaal maar een kwestie van toeval? Kon dat waar zijn?


Specificaties

Uitgever: Clavis

Prijs: Paperback €35,00 Tweedehandsgelukje €0,25

Publicatiedatum: mei 2008

Aantal pagina's: 213

ISBN: 9789050165150