Honderd wonderen - Zuzana Růžičková met Wendy Holden

19-12-2021

Memoires

'Voor mij was muziek een gevoel - een gevoel dat ik bijna kwijt was - en ik moest keihard werken om het terug te krijgen. Muziek was mijn verzet.'

Het verhaal

Als de Tsjechische Zuzana zich in 1942 voor het Jodentransport meldt, neemt ze in het geheim een snipper bladmuziek mee: het begin van de vijfde Engelse suite van Bach. Omdat ze van zichzelf nooit mag vergeten dat er ook nog schoonheid in de wereld is, speelt ze in haar hoofd de suite telkens weer af.

Drie concentratiekampen lang wordt het papiertje niet ontdekt. Als Zuzana na de oorlog meer dood dan levend terugkeert naar Praag, probeert ze daar het onmogelijke te bereiken: wereldfaam als klavecimbelist, terwijl het communistische regime fel ageert tegen zowel kunstenaars als Joden. Pas aan het einde van haar leven doet ze haar ontzagwekkende verhaal. Afwisselend vertelt deze grande dame van de Praagse lente over de kampen en het Tsjechoslowakije van na de oorlog, twee werelden die jarenlang onderbelicht zijn gebleven.


Honderd wonderen neemt je van in het begin mee in de liefde voor muziek die Zuzana Růžičková van in haar prille levensjaren bij zich draagt. Zuzana Růžičková vertelt in Honderd wonderen haar levensverhaal, en hoe ze dat gewijd heeft aan haar grote voorbeeld Bach.

Af en toe is het wat moeilijk te volgen doordat er bij elk hoofdstuk een andere tijdzone aan bod komt en dit niet in chronologische volgorde. Soms moet je dan even zoeken hoe alles in elkaar past, maar naarmate je verder leest valt de puzzel in elkaar.

Het is vooral een verhaal over haar leven, haar leven dat Bach ademt. Haar passie voor het unieke instrument de klavecimbel en de strijd die ze heeft moeten voeren om gehoord te worden.

Bach helpt haar door de ontberingen van drie concentratiekampen, het verlies van vele vrienden en familie, en het leven achter het naoorlogse Ijzeren Gordijn. De verschrikkelijke onderdrukkingen en het steeds toenemend antisemitisme na de oorlog brengen haar niet van haar stuk, en doorheen het ganse communistische tijdperk in haar geboorteland Tsjechoslowakije blijft ze volharden in haar eigenwaarde en vechten voor haar plaats in de wereld.

Terwijl ik deze recensie schrijf, luister ik op de achtergrond naar de muziek van Zuzana Růžičková. Na haar verleden vol onderdrukking groeide ze uit tot een wereldster, ook onder erbarmelijke omstandigheden kan je blijven dromen, zo bewijst Zuzana Růžičková.

Een indrukkend verhaal over een leven vol liefde voor muziek, passie en doorzetting.


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Ik ben geen bijzonder mens. Ik heb alle kampen en vreselijke beproevingen niet overleefd dankzij mezelf, het had niets met mij te maken. Het waren honderd wonderen. Muziek was een enorme zegen, en mijn leven vol muziek was de grootste zegen van allemaal. Als ik nu aan het klavecimbel of de piano ga zitten zonder dat ik kan spelen, vind ik dat heel verdrietig maar dan hou ik mezelf voor dat het genoeg is geweest. Leven zonder musiceren, leven zonder Victor, is heel erg moeilijk, maar ik moet mezelf voorhouden dat ik mijn deel heb gehad.


Zuzana Růžičková overleed op 27 september 2017 in Praag op 90-jarige leeftijd.
Zuzana Růžičková overleed op 27 september 2017 in Praag op 90-jarige leeftijd.


Specificaties

Uitgever: HarperCollins

Prijs: Paperback €22,99 E-book €4,99

Publicatiedatum: 15 september 2021

Aantal pagina's: 448

ISBN: 9789402708189