Ik ben een eiland - Tamsin Calidas

12-12-2021

Memoires

Het verhaal

Tamsin Calidas is een vlotte dertiger met een baan in de media, die in de hippe wijk Notting Hill in Londen woont. Niks bijzonders. Tot zij en haar man besluiten hun leventje in de stad te verruilen voor het ruige en onbekende van een klein Schots eiland in de Hebriden. Ze gaan er schapen fokken.

Landelijk, rustig en idyllisch, is het beeld dat ze voor ogen hebben. Weg van het eeuwige jachtige. Maar wanneer de eerste betovering is verbroken, blijkt het allerminst idyllisch. De gesloten eilanders zitten helemaal niet te wachten op de komst van zo'n stel stedelingen, het kind waarnaar ze verlangden komt maar niet, het weer is onstuimig en het leven zwaar. Hun huwelijk overleeft de storm niet en loopt op de klippen. En dat is nog maar het begin van de pure, bittere ellende die Calidas zal moeten doormaken. Armoede, een traumatisch verlies en ziekte stellen haar op de proef en het onherbergzame land brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee. Naarmate de tijd verstrijkt verliest Calidas zich meer en meer in het landschap om haar heen, en het is precies die natuur die verlossing brengt.

Ik ben een eiland. Ik heb een naam. Mijn stem is niet meer dan een gulle hand wind. Aan de zee geef ik die koude stilte in mij.


Een kleine tien jaar geleden maakte ik samen met mijn man een rondtrip door Schotland, sindsdien is een stukje van mijn hart in de Highlands gebleven. Boeken zoals deze Ik ben een eiland nemen mij terug mee naar de woeste, ongerepte natuur van Schotland.

Na hoofdstuk één was ik al helemaal verknocht aan dit boek. Tamsin Calidas slaagt erin om je als lezer vanaf het prille begin mee te nemen in haar dromen.

De schrijfstijl van Tamsin is zo eerlijk, dat je rechtstreeks aangesproken wordt door haar verhaal. Ik hou van de poëtische manier waarop ze alles omschrijft, waardoor je je alles levensecht en zonder problemen kan voorstellen. De prachtige foto's die je bij het begin van elk hoofdstuk terugvind, brengen hier ook tot bij.

Het is onwaarschijnlijk wat een kracht deze vrouw heeft. Ondanks alle jaren in haar leven die vol zijn van eenzaamheid, pijn, honger, angst en het ondergaan van de verschrikkingen van de natuur, slaagt ze erin om steeds van alles iets positiefs te maken. Je kan je maar afvragen, hoeveel tegenslagen kan een mens aan? Maar Tamsin Calidas heeft een onwaarschijnlijk doorzettingsvermogen om te overleven.

Ik ben een eiland spreekt recht tot je hart. Op het moment dat ik de laatste pagina omsloeg, voelde het een beetje alsof ik een trouwe vriend verloren was. Ik ben een eiland is een boek dat iedereen gelezen moet hebben, een ode aan de grillen van de natuur neerschreven door een vrouw vol levenskracht.

Het leven is altijd een worsteling. Maar één ding weet ik zeker: steeds als je neer wordt geslagen, sta je op. Elke keer weer.


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Ik ben een jaargetijde dat van slag is. Mijn hart is nog bevroren van die heel lange winter. Onvruchtbaarheid is net een breuklijn die niet alleen door mijn lijf loopt, maar ook door mijn leven. Het is vreemd om te bedenken dat als ik doodga, er niet iets van mij zal doorgaan. Dat deed er niet toe, maar nu doet het me soms plots stilstaan.

Als ik wat monterder ben, weet ik vanbinnen wel dat het niet waar is. Wanneer ik doodga, zal ik in alles en iedereen zitten. Ik zal longen vol zon ademen en mijn hart zal maan slaan. En al ben ik kinderloos, mijn geest zal kloppen met de volheid van liefde. Ik zal in de wildernis zijn, vrij op de wind. In de hoge wolken en de eerste dauw. In een deel van de grond, of in zout, of in het rijzen van een golf. Ik zal in de keel van een zangvogel zitten en in de druppel opspattend water op een meeuwenvleugel. Ik word misschien niet gezien, maar ik hoop dat ik in mijn dood en in mijn leven word opgemerkt. Dat mijn leven zal helpen andere levens te voeden. En dat ik op een dag op mijn eigen bescheiden manier een moeder voor iedereen zal zijn.


Specificaties

Uitgever: Uitgeverij Pluim

Prijs: Paperback €22,99 E-book €12,99

Publicatiedatum: 22 april 2021

Aantal pagina's: 320

ISBN: 9789083095387