The hate u give - Angie Thomas

09-12-2021

Young adult

Black Lives Matter

'Soms doe je niets verkeerd en gaat het toch fout. De sleutel is om het altijd goed te blijven doen.'

Het verhaal

Starr Carter woont in een armoedige, zwarte buurt, maar gaat naar een dure witte school. De balans die Starr tussen deze werelden heeft gevonden, wordt overhoop gehaald als haar beste vriend Khalil voor haar ogen wordt doodgeschoten door een politieagent, onschuldig. Verslagen door emoties probeert Starr zichzelf te herpakken in een samenleving vol ongelijkheid, overleven in de twee werelden wordt steeds lastiger en de waarheid spreken krijgt een hoge prijs.


Angie Thomas maakt haar debuut met deze krachtige The hate u give dat deels gebaseerd is op waargebeurde feiten (Oscar Grant 2009) en tevens een echt Black Lives Matter boek.

Starr Carter is het hoofdpersonage in dit verhaal. Wanneer ze op 16-jarige leeftijd getuige is van een schietpartij waarbij haar beste vriend onschuldig wordt vermoord door een blanke politieman, besluit ze dat ze haar stem moet gebruiken om het verschil te kunnen maken, om gerechtigheid te verkrijgen voor alle minderheden in haar buurt en overal te wereld.

Starr Carter veroverd vanaf de eerste pagina je hart. Ze wil vooral een typisch pubermeisje zijn, maar heeft toch wel wat meer te verduren in haar buurt dan haar rijkere blanke vriendinnetjes van op haar school. Door alles wat Starr op zulke jonge leeftijd meemaakt, is ze bang voor de wereld maar toch bewijst ze zich en toont ze zich enorm dapper. Ze vecht voor gerechtigheid en laat haar stem horen.

The hate u give is een verhaal dat een plaatsje in mijn hart krijgt. Een verhaal vol vriendschap en hechte familiebanden. Een verhaal dat jammer genoeg veel te actueel is, en al lijkt het een ver-van-ons-bed-show, Angie Thomas zorgt ervoor dat je het gevoel hebt dat je het van op de eerste rij meebeleefd. Erg aangrijpend en ontroerend, een echte aanrader om te lezen.

'Dapper betekent niet dat je niet bang bent, het betekent dat je doorzet, ook al ben je bang.'

Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Die nacht probeert Natasha me over te halen mee te gaan naar de brandkraan en smeekt Khalid of ik een stukje mee ga rijden. Ik glimlach geforceerd - mijn lippen trillen - en zeg dat ik niet mee kan. Ze dringen aan en ik blijf nee zeggen.

Duisternis daalt op hen neer. Ik probeer ze te waarschuwen, maar mijn stem weigert. Ze worden verzwolgen. Nu komt de schaduw op mij af. Ik deins terug, maar dan bevindt hij zich achter me.

Thug Life - The Hate U Give Little Infants F.U.C.K.S. Everybody

Specificaties

Uitgever: Rainbow

Prijs: Paperback €15,00 Pocket €9,00 E-book €7,99

Publicatiedatum: juni 2020

Aantal pagina's: 368

ISBN: 9789041713629