Er is altijd wel iemand - Wim Hofman

29-11-2021

Poëzie

Over...

Wim Hofman (1941) is schrijver en beeldend kunstenaar. Hij debuteerde als dichter in 2003 met de bundel Wat we hadden en wat niet. Daarnaast vertaalde hij poëzie van Jacques Prévert/ Herinneringen aan zijn jeugd, de zee, maar ook eenzaamheid, twijfel en liefde zijn bekende thema's in zijn gedichten. In een associatief woordenspel of een wonderlijk verhaal, steeds opnieuw is er sprake van een verrassend zicht op de wereld.


Er is altijd wel iemand is een prachtige poëziebundel met een massa aan verscheidenheid. Wim Hofman neemt je in zijn poëzie mee naar zijn herinneringen, zijn ervaringen en gebeurtenissen die hij nooit vergeten zal. Deze goot hij in tal van fijne gedichten die vaak humoristisch zijn maar zeker even vaak met een aangename diepgang. Elke keer ik een gedicht opnieuw las, ontdekte ik weer iets nieuws, een nieuwe onderliggende laag vol betekenissen.

Er is altijd wel iemand is een kleine hardcover met een erg mooie coverprent, die aansluit bij het eerste gedicht in de bundel. Ik neem het boekje vaak mee in mijn handtas, ideaal als je maar heel eventjes ergens moet wachten en je tijd dan aangenaam wil doden met een mooi gedicht.

Ik heb erg van de poëzie van Wim Hofman genoten en ik ben er zeker van dat ik de bundel nog vaak ga bovenhalen om even te genieten en weg te dromen.


Dit gedicht wil ik graag met jullie delen

Overal zag ik je

in de lucht tussen de langzaam

dansende wolken in een bos

achter de bomen met hun zwarte lover

in het plasje met de salamanders

naakt op het gras zo stralend als een maan

maar stralen kan alles had je afgelegd

alle antwoorden slechts in vragen

gekleed deelden we alles wat we hadden

tot we niets meer konden en niets

meer bezaten


nu is de maan zeker zestig mager en vaal

de haren wit bij haar nachtelijke wandeling

kijkt zij steeds naar de grond

zie je mij nu niet meer staan

jawel jawel ik ben in gedachten ik denk

steeds aan jou hoe het toen was ik weet

het nog precies ik zie het nog voor mij

hoe wij elkaar voor het eerst zagen

allebei wit en jong en nog helemaal

zonder schaduw


Specificaties

Uitgever: Rainbow

Prijs: Hardcover €17,50

Publicatiedatum: oktober 2021

Aantal pagina's: 176

ISBN: 9789041741172

Met dank aan uitgeverij Rainbow voor het toesturen van een recensie-exemplaar. Dit heeft mijn mening niet beïnvloed.