De diefstal van mijn jeugd - Natascha Kampusch

15-11-2021

Non- fictie

Waargebeurd

Ik probeerde te schreeuwen. Maar er kwam geen geluid. Mijn stembanden weigerden simpelweg dienst. Ik was een en al schreeuw. Een geluidloze schreeuw die niemand kon horen.

Het verhaal

Natascha Kampusch wordt op 2 maart 1998 op weg naar school ontvoerd door Wolfgang Priklopil. Ze is dan tien jaar oud. Priklopil zal Natascha achtenhalf jaar gevangen houden, in een keldertje van amper vijf vierkante meter. Pas in 2006, tijdens een onbewaakt ogenblik, ziet Natascha kans te vluchten. De diefstal van mijn jeugd is het verhaal van een meisje dat vocht; een meisje dat iets onvoorstelbaars wist te overleven en nooit de moed heeft opgegeven.


Een tijdje geleden zag ik op Netflix een documentaire over de ontvoering van Natascha Kampusch, toen ik bij toeval ook nog eens het boek tegenkwam, kon ik niet anders dan het boek bij me te nemen en het verhaal van Natascha te lezen.

Natascha vertelt haar verhaal van kleins af aan. Het gaat over haar moeilijke kindertijd die allesbehalve onbezorgd was door onder andere de scheiding van haar ouders. Ze verwijst ook vaak naar de winkeltjes van haar moeder en hoeveel ze houdt van de aangename kamferspiritusgeur van haar oma.

Wanneer ze op tienjarige leeftijd onderweg naar school ontvoerd wordt, veranderd haar leven voorgoed. Ze komt in het leven van de paranoia Wolfgang Priklopil terecht. Hij probeert Natascha aan hem te onderwerpen door constante vernederingen, mishandelingen, straffen, uithongering, taakjes...Natascha beschrijft haar achtjarig gevangenschap uit haar beleving en herinneringen, haar gedachten die toen door haar hoofd gingen, de dingen waar ze zich zo hard aan vastklampte om te kunnen overleven. Ondanks alle mishandelingen probeert Natascha nog steeds haar eigenwaarde te behouden en zegt ze ook wel eens 'nee' tegen haar ontvoerder, ook al weet ze dat hier zware straffen aan vasthangen.

Natascha kiest er ook bewust voor om niet alles te delen in haar verhaal, ze wil nog iets van privacy behouden, wat we alleen maar kunnen beamen.

Een aangrijpend waargebeurd verhaal dat je in no-time uitleest. Natascha weet alles vol gevoel te verwoorden.

Ik kan alleen maar bewondering hebben voor zo een moedige en sterke vrouw als Natascha Kampusch, ongelooflijk wat zij heeft doorstaan en met welke kracht zij staande is gebleven.

Er waren nog momenten waarop ik aan vluchten dacht, maar ik smeedde niet langer concrete plannen. Een vis springt niet over de rand van de kom, daar loert slechts de dood. Het verlangen naar vrijheid verdween niet.

Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Ik probeerde de dader te zien als iemand die niet van nature slecht was, maar in de loop van zijn leven zo was geworden. Dat betekende niet dat zijn daad minder erg was, maar het maakte het voor mij gemakkelijker hem bepaalde dingen te vergeven. Ik stelde me bijvoorbeeld voor dat hij een arm weesje was geweest dat in een kindertehuis vreselijke dingen had meegemaakt waaronder hij nu nog leed, en ik zei af en toe tegen mezelf dat hij toch ook wel goede kanten had. Hij gaf me immers waar ik om vroeg, hij nam snoep voor me mee en verzorgde me. Ik denk dat dat de enige manier was waarop ik in een situatie van volledige afhankelijkheid de dader kon behouden die voor mijn overleven zo belangrijk was. Als ik hem uitsluitend vol haat zou hebben bejegend, zou ik waarschijnlijk zo door die emotie verteerd zijn geraakt dat ik geen kracht meer had gehad om door te gaan met leven. Omdat ik achter het masker van de dader telkens weer een glimp opving van een zwakkeling die het spoor bijster was geraakt, was ik in staat hem zo te bejegenen.

En er is inderdaad een moment geweest waarop ik dat tegen hem zei. Ik keek hem aan en zei: 'Ik vergeef het je, want iedereen maakt wel eens een fout.' Dat was een stap die veel mensen misschien als merkwaardig en ziek zullen beschouwen. Zijn fout had me immers mijn vrijheid gekost. Maar het was het enige juiste. Ik moest een manier vinden om met hem om te gaan, anders zou ik het niet overleven.


Specificaties

Uitgever: Boekerij

Prijs: Paperback €12,99 E-book 7,99 Luisterboek €12,95 Tweedehandsgelukje €1,00

Publicatiedatum: 2010

Aantal pagina's: 224

ISBN: 978 90 225 5831 7