Liefde & gelato- Jenna Evans Welch

24-05-2021

Feelgood roman

Het verhaal

Lina brengt de zomer door in Toscane, maar aanvankelijk is ze niet erg in de stemming voor de Italiaanse zon en het prachtige landschap. Eigenlijk is ze er alleen maar omdat het haar moeders laatste wens was dat ze naar Italië zou gaan om haar vader te leren kennen.

Maar dan krijgt ze een dagboek in handen, waarin haar moeder schrijft over haar tijd in Italië en haar geheime liefde. Vanaf de eerste pagina is Lina gefascineerd en wil ze de geheimen van het dagboek ontrafelen. Daarvoor heeft ze wel wat Italiaanse hulp nodig. Enter buurjongen Lorenzo...


Mijn interpretatie van het verhaal in het kort

Wanneer de moeder van Lina overlijdt, besluit Lina met tegenzin om de laatste wens van haar moeder te vervullen. Ze verhuisd naar Italië om bij Howard in te trekken, een oude vriend van haar moeder die ze zelf nog nooit ontmoet heeft. Lina veronderstelt dat Howard haar vader is en dat haar moeder daarom zo graag wilde dat ze hier kwam wonen. Tot ze het oude dagboek van haar moeder in handen krijgt, het maakt het allemaal alleen maar ingewikkelder. Samen met Lorenzo, een Italiaanse buurjongen, gaat ze op zoek naar het verleden van haar moeder, en ontdekt ze meer dan haar lief is.


Cover

Wat een leuke cover! Ijsjes en liefde, alles waar Italië voor staat. A gelato a day...


Leesgevoel

Het verhaal wordt vertelt uit het perspectief van Lina, opgedeeld in hoofdstukken die supervlotjes lezen, aangevuld met dagboekfragmenten van haar overleden moeder.


Mijn favoriete stukje

Tip: neem, tenzij je echt geen keuze hebt- je wordt achternagezeten door een troep hongerige dinosaurussen, of je bent weggevlucht naar een vreemde stad om je geheimzinnige vader te traceren- nooit, maar dan ook nooit een taxi in Rome. Nooit. 'Ren, ik denk dat die vent ons gaat vermoorden,' fluisterde ik.

'Hoezo? Omdat we daarnet bijna een tweede frontale botsing hadden? Of omdat hij voortdurend ruzie probeert te schoppen met andere weggebruikers?'

'Dove hai imparato a guidare?' schreeuwde onze chauffeur tegen een andere automobilist. Hij draaide zijn raampje open en maakte een gebaar dat ik nog nooit had gezien, maar toch heel goed begreep.

'Ik geloof dat ik mijn hele leven aan me voorbij zie trekken,' zei ik.

'En?'

'Spannend.'

'Het mijne ook. Al moet ik eerlijk toegeven dat het veel spannender is geworden sinds het moment dat jij vijf dagen geleden over die heuvel naar me toe kwam rennen.'

'Ik kwam niet naar je toe rennen. Ik probeerde je juist te vermijden.'

'Echt waar? Hoezo?'

'Ik dacht dat het ongemakkelijk zou zijn. En dat was het ook.'

Hij grinnikte. 'En moet je ons nu zien. Nu brengen we de laatste paar minuten van ons leven samen door.'

De chauffeur zwenkte tegen de stoeprand en trapte keihard op de rem. Ren en ik knalden tegen de rugleuningen voor ons aan.

'Au!' Ik wreef op mijn gezicht. 'Heb ik nog een neus?'

'Een platte,' zei Ren. Hij lag op de vloer van de auto, opgerold als een prop papier.


Wat vond ik ervan?

Wat een fijn boek! De schrijfstijl van Jenna is lekker vlotjes, geen ingewikkelde woorden of verwarrende verhaallijnen. Het verhaal leest heerlijk weg, je waant je in het zonnige Italië. Met veel humoristische toetsen is dit een echte feelgood roman. Zin in een instant gelukzalig gevoel? Dan raad ik je deze zeker aan!

Ik ga voor mezelf alvast de volgende bestellen van Jenna!


Specificaties

Uitgever: Harper Collins Holland

Prijs: Paperback €15,00 E-book €5,99 Zelf aangekocht bij de Krinkel voor €4,00

Publicatiedatum: 05-07-2016

Aantal pagina's: 352

ISBN: 9789402714302