Hard Hart - Ish Ait Hamou

24-10-2021

Literaire fictie

'Houd van het leven of je zult geen rust kennen.'

Het verhaal

De jonge Tom Macleigh laat de bedrukte sfeer van zijn ouderlijk huis en de voorspelbaarheid van zijn saaie provinciestadje achter zich om te gaan studeren aan de universiteit van Boston. In de anonimiteit van de grootstad bloeit de teruggetrokken jongeman langzaam open: hij staat op eigen benen, maakt enkele intrigerende nieuwe vrienden en komt in de ban van zijn bloedmooie studiegenote Rachella. Verlegen als hij is, durft Tom haar niet aan te spreken en verliest hij zich in dagdromen. Hij krijgt ook steeds meer af te rekenen met onverklaarbare woedeaanvallen waarin hij het contact met de werkelijkheid compleet verliest. Maar wanneer Rachella een donkere periode doormaakt, blijkt hij toevallig de juiste man op de juiste plaats. Ze groeien gaandeweg naar elkaar toe. Wordt de liefde voor Rachella zijn redding of zijn ondergang?


Ik las voor het eerst een boek van Ish Ait Hamou en begon logischerwijs met zijn allereerste boek Hard Hart.

Het viel mij al snel op dat elk hoofdstuk telkens begint op een maandagmiddag om 2 uur. Ik dacht dat dit een toevalligheid was die in het verhaal verwerkt werd, maar verder in het verhaal wordt dit heel wat duidelijker.

De enkele personages die er zijn in het verhaal, zijn telkens wel mooi uitgewerkt. Je kent ze al snel bij naam, karakter en creëert zelf ook een echte band met ze.

Tom, het hoofdpersonage is nogal een eenzaat, hij heeft maar enkele vrienden. Zijn bejaarde buren; meneer Proctor en juffrouw Blake, en Candice van de platenwinkel. Op jonge leeftijd verdween Tom's grote broer en grote voorbeeld plots uit zijn leven, na al al die jaren hoopt hij nog steeds om hem ooit terug te zien. Hij groeide op bij ouders waar hij heel wat liefde miste, en gaat daarom ook snel op zoek naar iemand om liefde mee te delen. Tom wordt al snel hopeloos verliefd op zijn studiegenote Rachella. Nu moet alleen Rachella hem nog opmerken...

Hard hart is een pakkend verhaal.  Ish zorgt ervoor dat je het verhaal moeiteloos in beeld kan brengen en geeft het verhaal de kracht om je niet los te laten. Hij neemt je mee naar Boston en laat je binnenkijken in het hard hart van Tom. Naar het einde toe, als je denkt dat je alles wel weet, gebeurd er iets onwaarschijnlijks. Ik had deze plottwist helemaal niet zien aankomen en doordat het zoiets enorms is, blijf ik  een beetje verweesd achter na de laatste pagina.

Hard Hart is verhaal over heel erg veel liefde en heel erg veel duisternis in hetzelfde hart.

Ik ben alvast heel erg nieuwsgierig naar meer van Ish!

'Vrijheid wordt geboren uit moed: de moed om jezelf te zijn als er van je verwacht wordt dat je net als iedereen bent.'

Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Ik voelde me opperbest in mijn cocon van stilte - veel mensen zullen zeggen dat ik een schaduwleven leidde, maar zo zag ik het niet. Ik hield er gewoon niet van om in de belangstelling te staan. Ik had genoeg aan mijn eigen gedachten en wilde niet gedwongen worden om ze met iemand te delen. Ik was het gewend om alleen te zijn - wat niet hetzelfde is als eenzaam zijn. Voor sommigen zou het een hel zijn, voor mij was het de hemel.


Specificaties

Uitgever: Standaard Uitgeverij

Prijs: Paperback €15,00 E-book €12,99 Tweedehandsgelukje €0,50

Publicatiedatum: 21 januari 2014

Aantal pagina's: 160

ISBN: 978 90 223 2696 5