Blauwdruk van geluk - Petra Kruijt

22-10-2021

Feelgood

Soms is je droom iets anders dan waar je eerst van droomde! Er is geen blauwdruk van geluk, het ligt niet vast, het leven brengt je er soms gewoon heen!

Het verhaal

Navy werd geboren op het witte doek. Haar moeder ging namelijk zo ver met methodacting dat ze tegelijk met haar personage zwanger werd. De film werd een kaskraker, en de baby? Die werd in één klap beroemd. Navy's jeugd bestond uit huiswerk maken op de set, rodeloperfeestjes en het gevoel dat ze een accessoire was. Nu is Navy, die zichzelf liever gewoon Avy laat noemen, een twintiger die schoonmaakwerk doet in een hotel. Ze probeert daarnaast aan de bak te komen als actrice. Zonder succes, tot ze filmmaker Raoul ontmoet. Hij gelooft in haar. Maar is dat terecht?


Blauwdruk van geluk was het allereerste boek dat ik las van Petra Kruijt.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Avy en Raoul.

Avy is een onafhankelijke jongedame die heel erg houdt van haar job als kamermeisje in hotel Wolthuis. Desondanks is het haar grote droom om actrice te worden, net als haar moeder. Jammer genoeg wordt ze elke auditie telkens weer afgewezen en lijkt ze op deze manier steeds verder van haar grote droom te staan. En dan is er ook nog haar vader die voor haar een groot vraagteken is.

Raoul is een liefhebbende vader die al twee jaar als single man door het leven gaat. Samen met zijn ex Hester besloten ze om co-ouderschap te proberen, zo komt het dat hij de ene week al zijn vrije tijd in zijn zoontje Jimmy steekt en de andere week er alles aan doet om zijn eigen film uit de grond te stampen.

Blauwdruk van geluk leest lekker weg. Voor je het weet ben je alweer een heel eind in het verhaal, maar toch miste ik over het ganse boek wat meer diepgang. De opbouw naar een hoogtepunt duurde mij soms wat te lang. Toch weet Petra Kruijt er ook wat fijne humor in te brengen, vooral in de dialogen vind je dit terug. Ook fijn vind ik dat er extra aandacht wordt besteed aan seksueel grensoverschrijdend gedrag alias #metoo. Een onderwerp dat zeker niet uit de weg gegaan mag worden.

Alles bij elkaar ben ik niet overdonderd, maar ik kan het zeker wel appreciëren als een fijne feelgood.


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

'Ik ben het,' roept hij. Hij schraapt zijn keel, staat op en zwaait naar haar. 'Ahum. Excuses. Ik ben Raoul Wolthuis.' De verbazing op haar gezicht is misschien wel net zo groot als de zijne. Had ze verwacht dat ze een afspraak had met een man van middelbare leeftijd met een kalende kruin en een bierbuik waardoor hij bretels nodig heeft om zijn broek omhoog te houden? Dat moet wel, anders was ze niet op de man in kwestie afgestapt. Die haalt zijn schouders erover op en verdiept zich weer in zijn krant.

Avy loopt rood aan. 'Sorry, ik dacht...Ik nam aan...Shit. Je moet nooit zomaar iets aannemen, zou mijn moeder zeggen.'

'En zeker niet van een vreemde,' vult Raoul aan.

Ze grinnikt. 'Behalve als het snoepjes zijn.'

'Van die zachte banaantjes?'

'Die zijn echt wel serieus heel lekker,' zegt ze instemmend.


Specificaties

Uitgever: Zomer & Keuning

Prijs: Paperback €15,00 E-book €7,99 Luisterboek €14,99

Publicatiedatum: 7 januari 2021

Aantal pagina's: 303

ISBN: 9789020539882