Jane Eyre - Charlotte Brontë

18-10-2021

Roman

Klassieker

'Ik moet voortdurend herhalen dat wij voor altijd van elkaar gescheiden zijn en toch moet ik, zolang ik adem en denk, van hem houden.'

Het verhaal

Jane Eyre is als kind verwaarloosd en vernederd, maar geknakt is ze nooit. Na haar harde kostschooljaren vindt ze werk als gouvernante en ontdekt ze de liefde van haar leven: de duistere en sardonische meneer Rochester. Maar Rochester koestert een monsterlijk geheim, verborgen op de zolder van Thornfield Hall - een geheim dat de geliefden uit elkaar dreigt te drijven.


Ik zag dit boek bij een collega bookstagrammer voorbij komen. De cover trok onmiddellijk mijn aandacht. Wauw, wat is hij prachtig! Een klein maar dik boek, met een vrolijke kaft van bloemetjes. Ik was op slag verliefd en schafte hem al snel aan.

Doch bleef hij een tijdje in mijn boekenkast staan voor ik me eraan waagde. Ik wist niet goed wat te verwachten van zo'n klassieker van maar liefst 170 jaar oud (!!!). Maar ik ging de uitdaging aan.

Het verhaal wordt verteld in de ik-vorm uit het perspectief van Jane Eyre, dit maakt het erg fijn lezen. Jane spreekt haar lezers van tijd tot tijd toe, waardoor het bijna lijkt alsof je op een theekransje met haar zit. Jane heeft een eigen willetje, dit komt al erg tot uiting wanneer ze nog een kind is, tot grote ergernis van haar voogd. Ze groeit op tot een sterke, jonge vrouw die het liefst van al het heft in eigen handen neemt, meegaan met de meute is niet aan Jane besteed. Echter overkomt er in haar leven veel tegenslag.

Het is een klassiek liefdesverhaal over een onmogelijke liefde tussen een gouvernante (Jane) en haar werkgever (Edward Rochester). Hun liefde wordt in ellenlange, rijkelijke zinnen omschreven, met veel 'krulletjes' en vol oprechte gevoelens en gedachten. De vele mooie verwoordingen lieten mij niet koud. Het smachten van de twee geliefden naar elkaar kon mijn hart moeiteloos verwarmen.

Heb ik spijt dat Jane Eyre te lang in mijn boekenkast bleef staan? Ja! Ik ben helemaal verkocht aan het klassieke liefdesverhaal. Charlotte Brontë schreef met Jane Eyre een tijdloos verhaal, een verhaal vol puurheid dat je beleeft tot het diepst van je ziel.

Nog klassiekers voor mij alsjeblieft!


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Als ik langs de ramen liep, tilde ik nu en dan een jaloezie op en keek naar buiten; het sneeuwde hard, tegen de onderste vensters begon zich al een sneeuwbank te vormen. Als ik mijn oor dicht tegen het glas legde, kon ik, boven het vrolijke rumoer binnen uit, het naargeestige klagen van de wind buiten horen.

Als ik onlangs een goed tehuis en lieve ouders had moeten verlaten, zou ik waarschijnlijk juist op dit uur het meeste verdriet hebben gehad over de scheiding: dan zou die wind mijn hart bedroefd hebben gemaakt, zou deze wanorde in het halfduister mijn rust hebben verstoord, maar zoals de zaken nu stonden, wekten beide een vreemde opwinding bij me op en roekeloos en koortsachtig wenste ik dat de wind woester zou huilen, de schemering zich zou verdiepen tot de duisternis en het rumoer zou aanzwellen tot geraas.

Specificaties

Uitgever: Rainbow

Prijs: Hardcover €17,50 Paperback €16,50 E-book €10,99 Pocket €13,10

Publicatiedatum: december 2017

Aantal pagina's: 621

ISBN: 978 90 417 1280 6