Schaduwliefde - Ruta Sepetys

12-10-2021

Young adult

Wereldoorlog Twee

Elke keer dat ik mijn ogen dichtdeed, zag ik het schilderij De schreeuw voor me, maar het gezicht was mijn gezicht.

Het verhaal

Het is 1941 en de vijftienjarige Lina is toegelaten tot de kunstacademie, en maakt zich op voor haar eerste afspraakjes met jongens en alles wat de zomer nog meer te bieden heeft. Maar die ene nacht komt de geheime Sovjet-politie haar huis binnenvallen. Lina wordt samen met haar broertje en moeder gedeporteerd naar Siberië. De vader van Lina wordt gescheiden van zijn gezin en in een gevangeniskamp ter dood veroordeeld. Alles is verloren.
Lina en haar familie moeten een zeer zware, aangrijpende tijd doorstaan, en alleen hun ongelofelijke kracht, liefde en hoop houdt hen op de been. Maar zal liefde genoeg zijn om ze in leven te houden?


Ik kon Schaduwliefde op de kop tikken bij een uitverkoop van de lokale bibliotheek, de cover en vervolgens de achterflap spraken me erg aan, waardoor ik van in het begin al getriggerd werd om te beginnen lezen.

Ruta Sepetys snijdt een schokkend deel van de geschiedenis aan waar nog niet zoveel over geweten is, de strafkampen van Stalin in de hel van Siberië. Het sterke regime van het communisme waar de Baltische staten onder te leiden hadden tijdens de Tweede Wereldoorlog is een onderwerp waar nog steeds geheimzinnig over wordt gedaan.

Ruta Sepetys schreef met Schaduwliefde een toegankelijk boek over een moeilijk onderwerp, geschreven voor +15-jarigen maar zeker en vast ook voor volwassenen. Schaduwliefde leest als een trein en na het einde van elk hoofdstuk kan je niet anders dan verder te lezen. Het verhaal grijpt je vast en laat je niet meer los.

Het verhaal wordt verteld uit het perspectief van Lina, die samen met haar moeder Elena en broer Jonas worden gedeporteerd uit hun thuisland Litouwen. Lina neemt ons mee naar de wreedheden van de strafkampen, de honger, de koude en het vechten om te overleven. Maar toch loopt doorheen het verhaal vooral een rode draad van liefde, hoop en moed.

Schaduwliefde is een boek dat verdient om uit de schaduw te treden om zich tegoed te doen aan de warmte van de zonnestralen, net zoals alle slachtoffers van het stalinisme.

'Was het moeilijker om te sterven of moeilijker om degene te zijn die het overleefde?'

Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Ze namen me mee in mijn nachtjapon.

Achteraf gezien waren er genoeg aanwijzingen; familiefoto's verbrand in de open haard, moeder die 's avonds laat haar mooiste tafelzilver en sieraden in de voering van haar jas naaide en papa die niet terugkwam van zijn werk. Mijn jongere broer, Jonas, stelde vragen. Ik stelde ook vragen, maar misschien weigerde ik de aanwijzingen onder ogen te zien. Pas later besefte ik dat moeder en vader met ons wilden vluchten. We zijn niet gevlucht.

We zijn meegenomen.


Specificaties

Uitgever: Moon

Prijs: Paperback €12,99 Hardcover €21,98 E-book €9,99 Tweedehandsgelukje €0,25

Publicatiedatum: april 2011

Aantal pagina's: 368

ISBN: 978 90 488 0901 1