Ik was de enige die ontsnapte uit Buchenwald - Edmond Vandievoet

07-10-2021

Literaire non- fictie

Wereldoorlog Twee

Het verhaal

Toen de nazi's op 10 mei 1940 België binnenvielen, had de 34-jarige Edmond Vandievoet slechts één wens: zijn vaderland dienen als soldaat. Enkele weken later capituleerde België. Maar Edmond gaf zich niet gewonnen en vluchtte naar Frankrijk, waar hij zich aansloot bij het verzet. Meerdere malen wist hij uit handen van de Duitse bezetters te blijven. Uiteindelijk werd hij toch gearresteerd en gedeporteerd naar het beruchte concentratiekamp Buchenwald.De ontberingen van de gevangenen waren onmenselijk: dwangarbeid, ondervoeding, foltering... Het schrikbewind van de SS was moordend. Zo stond de doodstraf op een poging tot ontsnapping. Maar niets kon Edmond stoppen. Hij is de enige die met succes kon ontsnappen uit Buchenwald. Daarna begon een minstens even gevaarlijke beproeving: een odyssee door nazi-Duitsland. Ondanks het constante oorlogsgevaar, de honger en de vrieskou bereikte Edmond opnieuw zijn dierbare vaderland.


Ik had zin in een ongelooflijk verhaal over een ontsnapping uit een verschrikkelijk oord, maar hoe indrukwekkend de ontsnapping van Edmond Vandievoet uit Buchenwald ook was, bij zijn boek bleef ik serieus op mijn honger zitten.

Ik voelde het al vanaf pagina één, dit verhaal gaat het spijtig genoeg niet worden. Het is heel erg groot getypt met veel lege vlakken en veel lege pagina's tussen, dit trekt het pagina aantal wel op maar brengt echter niets bij.

Het verhaal mist diepgang. Alles wordt heel oppervlakkig beschreven op een redelijk amateuristische manier. Doordat alleen in grote lijnen wordt verteld, heb ik het gevoel dat ik heel wat van het verhaal gemist hebt, maar er waren nu eenmaal geen gedetailleerde passages.

Achteraan zijn er nog een vijftigtal pagina's met bijlagen. Hierin vind je illustraties en foto's in verband met Buchenwald terug. Jammer genoeg is er nergens iets te vinden over Edmond Vandievoet zelf en voelen deze bijlagen voor mij weer aan als paginavulling.

Voor mij is dit absoluut geen boek dat ik je zou aanraden, al denk ik wel dat het verhaal veel indrukwekkender kan omschreven worden dan dat het nu geschreven staat. Het is een gemiste kans voor een mooi verhaal.


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Mijn vriend Aristide en een Bretoense gevangene heb ik op de hoogte gebracht van mijn voorbereidingen. Ik heb hen gevraagd om alle stukjes ijzer te verzamelen die in de fabriek te vinden zijn. Onze zoektocht komt echter een kleine, weldoorvoede Duitser uit Barak 55 ter ore. Op een dag vraagt hij me schijnheilig: 'Naar het schijnt verzamel jij stukjes ijzer?' Ik antwoord hem doodonschuldig: 'Ja, ik wil er een sleutel mee maken om de poort van Buchenwald mee te openen...' Hij barst uit in een luide lach en omdat hij me voor een mafkees houdt, gaat hij zelfs voor me op zoek naar het kostbare materiaal. Hij noemt me de 'gekke ingenieur' en dat maakt het me nog makkelijker om mijn echte plannen te verhullen.


Specificaties

Uitgever: Horizon

Prijs: Paperback €21,99 E-book €3,99

Publicatiedatum: 22-03-2016

Aantal pagina's: 208

ISBN: 978 94 921 5940 3