Papillon - Henri Charrière

01-10-2021

Autobiografische roman

Het verhaal

Henri Charrière, die in de onderwereld van Montmartre bekendstond als Papillon, wordt in 1931 gearresteerd voor een moord die hij niet heeft begaan en tot levenslang veroordeeld. Dan begint een serie avonturen zonder weerga. Papillon wordt op transport gesteld naar Frans Guyana. De gedachte aan ontvluchten wordt een obsessie voor hem en tweeënveertig dagen na zijn aankomst gaat hij ervandoor. Maar hij wordt weer gevangengenomen en naar het Duivelseiland gezonden. Nooit ontsnapte iemand uit die beruchte gevangenis - totdat Papillon zich van het eiland laat wegdrijven op twee zakken vol kokosnoten. In de loop van dertien jaren weet hij negen keer aan zijn bewakers te ontkomen. Henri Charrière beschrijft op levendige wijze zijn vluchten naar de vrijheid en de fantastische avonturen die hij beleefde.

Papillon is zijn onvergetelijke levensverhaal dat een bestseller werd, een verhaal van menselijk vernuft en de ijzeren wil om te overleven onder de meest schrikbarende omstandigheden.


De film Papillon was mij heel erg bevallen waardoor ik zin kreeg om het boek te lezen, wat ik dan natuurlijk ook deed! Tussen ons gezegd en gezwegen, het boek is toch altijd zovéél beter als de film en ook deze keer is dit een absolute waarheid.

Papillon is echt een heel erg fijn boek om te lezen, ondanks het kleine lettertype leest hij heel erg vlot en ben je steeds nieuwsgierig naar meer. Henri alias Papi laat je niet los. Hij neemt je mee op alle vluchtpogingen, door de jaren eenzame opsluiting, de honger en het balanceren op het randje van krankzinnigheid.

Papi slaagt erin je gevoel te bespelen. Je smeed een band met zijn medegevangenen, voelt de vijandigheid van weer andere aan.

Hij is een zeer karakteristieke man, vol strijdlust en verlangen naar vrijheid. Ongelooflijk wat een mentale kracht deze man bezit. Hij vertelt zijn verhaal ongenuanceerd, maar dit is helemaal niet storend. Hij geeft het verhaal weer zoals het in werkelijkheid is gebeurd.

Na het lezen van Papillon besef je dat er altijd hoop is, in welke uitzichtloze situatie je ook terecht komt. Dat heeft Henri Charrière me geleerd.

'Zolang er leven is, is er hoop.'

Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Eenzame opsluiting

Een boot ligt klaar. Van de negentien gevangenen vertrekken er tien met de eerste boot. Ik word geroepen om te vertrekken. Koel zegt Dega: 'Nee, die daar gaat het laatste.'

Ik sta er paf van hoe de bagnards maling hebben aan de oppassers. Van discipline merk je niets in hun manier van spreken. Ik praat met Dega die bij me is komen staan. Hij kent mijn hele verhaal en dat van mijn ontvluchting. Mensen die bij me waren in Saint- Laurent hebben hem bij hun overkomst naar de eilanden alles verteld. Hij beklaagt me niet, hij is fijngevoeliger. Een zin zegt alles: 'Je verdient te slagen, jongen. Volgende keer beter!' Hij wenst me zelfs geen moed toe. Hij weet dat ik dat gewoon heb.

'Ik ben hoofdboekhouder en ik sta goed met de commandant. Hou je taai in de eenzame opsluiting. Ik stuur je tabak en wat te eten. Je komt niets te kort.'

'Op weg Papillon!' Het is mijn beurt.

'Tot ziens allemaal. Bedankt voor wat je me gezegd hebt.'

En ik stap de boot in.


Henri Charrière overleed op 29 juli 1973 in Madrid op 66- jarige leeftijd aan keelkanker.
Henri Charrière overleed op 29 juli 1973 in Madrid op 66- jarige leeftijd aan keelkanker.


Specificaties

Uitgever: Meulenhoff Amsterdam

Prijs: Paperback in het Nederlands alleen nog tweedehands te verkrijgen vanaf €11,50 Engelstalig nog nieuw te vinden. Tweedehandsgelukje van €4,00

Publicatiedatum: 1978

Aantal pagina's: 508

ISBN: 90 290 2344 9