Overlever - Sam Pivnik

11-09-2021

Waargebeurd

Wereldoorlog Twee

Ik keek naar de cijfers op mijn arm die glinsterden van het bloed. Er stond 135913. Ik was een dier, gemerkt met een onuitwisbaar nummer, als een schaap dat geslacht gaat worden.

Het verhaal

In 1939, op Sams dertiende verjaardag, veranderde zijn leven voorgoed toen de nazi's Polen binnenvielen. Hij overleefde de getto's in zijn geboortestad Bedzin, het concentratiekamp Auschwitz, waar hij moest werken voor de "Engel des Doods', dokter Mengele, en de kolenmijn van het Auschwitz-subkamp "Fürstengrube'. Vervolgens, toen het Derde Rijk begon in te storten, overleefde hij de dodenmars naar het westen en het gevangenenschip Cap Arcona, dat door geallieerde bommenwerpers tot zinken werd gebracht.Geluk, fysieke kracht en een vastbesloten wil tot leven zorgden ervoor dat hij ons dit verhaal nu kan vertellen.


Sam was nog maar een jongen toen hij voor het eerst in contact kwam met de oorlogsgeweld en hij was een man toen de oorlog eindige. Tijdens de oorlogsjaren had hij niet het geluk om rustig op te groeien maar moest hij elke dag opnieuw vechten voor zijn leven. Sam Pivnik schrijft een verhaal neer over moed en doorzettingsvermogen, vol eerlijkheid en levenskracht in de moeilijkste momenten van zijn leven.

Een verhaal dat tot nadenken aanzet over de gruwelijkheden in deze wereld. Pivnik schreef het verhaal prachtig neer, het leest heel erg vlot en hij geeft net genoeg uitleg om het niet al te gruwelijk te maken maar toch goed genoeg te weten waar het over gaat. Voor mij is het echt wel één van de betere waargebeurde verhalen die ik al gelezen heb over de Holocaust. Deze krijgt zeker een mooie plaats in mijn boekenkast.

'Naar de hemel via de schoorsteen.'

Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Maar ik was pas twaalf jaar. Ik wist hier niets van. Voor mij telden alleen voetbal, het lapje tuingrond, de geur van paardenmest op de binnenplaats van nummer 77, de bibberende hondjes van meneer Rojecki en de koerende duiven. Voor mij telde vooral de gewijde aarde van de verwanten van mijn moeder in Wodzislaw - de pijnbomen, de rivier, het brood, de kaas.

Het Aardse Paradijs.

Maar iemand anders stelde zich ook een Aards Paradijs voor: een Beierse oud korporaal die zich vlak na de Eerste Wereldoorlog had aangesloten bij een rechtse partij in Duitsland. Het enige probleem was dat hij zijn Aardse Paradijs in het land van iemand anders wilde vestigen.

In het mijne.

Sam Pivnik enige tijd na de bevrijding.
Sam Pivnik enige tijd na de bevrijding.
Sam Pivnik overleed op 30 augustus 2017 in Londen, hij was 90 jaar.
Sam Pivnik overleed op 30 augustus 2017 in Londen, hij was 90 jaar.


Specificaties

Uitgever: De Arbeiderspers

Prijs: Paperback Tweedehands €16,95 (nieuw niet meer te verkrijgen) E-book €9,49

Publicatiedatum: Oktober 2012

Aantal pagina's: 288

ISBN: 978 90 295 86207