De verloren familie - Jenna Blum

08-09-2021
Roman

Wereldoorlog Twee

'Ik red me wel. Ik ben Arisch.'

Het verhaal

De Duits-Joodse Peter Rashkin heeft de concentratiekampen van de Tweede Wereldoorlog overleefd, maar verloor er zijn hele familie. Na de oorlog ontvlucht hij Europa en probeert hij in Amerika een nieuw leven op te bouwen. Hij trouwt en krijgt met zijn vrouw June een dochter, maar onder de oppervlakte van zijn geslaagde nieuwe leven sluimeren de herinneringen aan alles wat hij moest achterlaten.

Terwijl Peter en zijn gezin te maken krijgen met de snelle veranderingen en spanningen van de naoorlogse jaren in Amerika, dringt het verleden, dat Peter liever zou vergeten, zich steeds meer op. Als hij zijn dierbaren niet nog eens wil verliezen, kan hij de zwaarstwegende herinnering van allemaal niet langer wegstoppen: die aan zijn verloren familie...


Ik keek uit naar deze van Jenna Blum omdat ik haar vorige boek Het familieportret zo geweldig vond. De lat lag dus al wat hoger wanneer ik aan De verloren familie begon en jammer genoeg werden mijn verwachtingen niet ingelost.

Blum's schrijfstijl is vlot, recht door zee en onomwonden. Geen ingewikkelde toestanden, maar een duidelijk verhaal waar je snel in mee bent. Het boek is chronologisch opgesteld en verteld uit drie perspectieven, Peter, June en Elsbeth. Deze komen om beurt aan bod.

Het verhaal zelf was voor mij een teleurstelling. Het gedeelte van Wereldoorlog Twee gaat voor mij helemaal verloren en wordt te weinig naar voren gebracht. Wanneer er wel herinneringen opgehaald worden door Peter, is het echt wel heel fijn lezen, maar dat zijn maar enkele pagina's op het ganse boek. Het is niet het boek dat het leek aan de cover en aan de achterflap tekst en daarom bleef ik erg op mijn honger zitten.


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Een herinnering tussen Peter en Masha.

'Ik vang af en toe dingen op. Dat er een razzia komt...'

'Onzin, propaganda.'

Masha schoot met vlammende ogen overeind op zijn schoot. 'Dat slaat nergens op. Waarom zouden de nazi's geruchten verspreiden over een razzia? Dan hebben mensen toch tijd om weg te gaan?'

'Het is een tactiek om angst te zaaien. Dat doen ze al die tijd al. Mensen intimideren zodat ze doen wat zij willen.'

'Nou, het werkt toch?' Ze stond op en liep naar het raam, waar ze huiverend haar ellebogen vastpakte. De ruit was gebarsten en het was koud in de kamer.

'Ga daar weg,' zei Peter, 'anders ga je nog dood aan een longontsteking.'

'En waar ga jij dood aan? En zij?' Masha knikte naar de tweeling, die als een hoopje vodden in bed lagen te slapen.


Specificaties

Uitgever: Boekerij

Prijs: Paperback €19,99 E-book €8,99 Luisterboek €14,99 Tweedehands aangekocht voor €2,00

Publicatiedatum: 9-7-2021

Aantal pagina's: 368

ISBN: 978 90 225 8019 6