Het meisje dat twee kampen overleefde - Heather Morris

17-08-2021

Wereldoorlog Twee

Roman

Gebaseerd op waargebeurde feiten

'Ik wil gewoon leven. Ik wil de pijn voelen waarmee ik elke ochtend wakker word, de pijn van het besef dat ik nog leef en mijn familie niet. Die pijn is mijn straf voor het overleven, en die moet ik voelen, die moet ik doormaken.'

Het verhaal

Cilka Klein is pas zestien als ze in 1942 per trein naar Auschwitz-Birkenau wordt gebracht. Ze springt in het oog bij kampcommandant Schwarzhuber en hij dwingt haar zijn liefje te worden. Als enige vrouw in het concentratiekamp mag zij haar lange haar behouden. Maar na de bevrijding wordt ze hierdoor gezien als collaborateur en naar een werkkamp in Siberië verbannen. Weer zit ze op een trein. Weer moet ze talloze onmenselijke handelingen doorstaan. En weer blijven de ogen van een kampbewaarder te lang op haar rusten...


Heather Morris maakt met deze Het meisje dat twee kampen overleefde een mooi vervolg op haar vorige roman De tatoeëerder van Auschwitz. Deze keer wijdt ze uit over het personage Cilka, een jong meisje dat eerder al in Auschwitz drie jaar had weten te overleven en nu verbannen wordt naar Vorkuta, een goelag kamp in Siberië.

Cilka is een sterke, jonge vrouw die zich erg schaamt over haar verleden in Auschwitz en koste wat het kost wil vermijden dat haar nieuwe vriendinnen in Vorkuta dit te weten komen.

Het meisje dat twee kampen overleefde leest als een trein. Morris laat het verhaal tot de verbeelding spreken en maakt gebruik van een prachtig liefdesverhaal om je helemaal mee te krijgen.

Maar...Wat mij enorm tegensteekt is dat het verhaal wel enorm geromantiseerd is voor een 'gebaseerd op een waargebeurd verhaal'. Het is inderdaad gebaseerd op een waargebeurd verhaal maar deze feiten zijn vaak erg verdraaid in het verhaal. Ik zie het liever als een fictie roman met enkele waargebeurde feitjes, dan andersom. Hou dit vooral in je achterhoofd als je hem zou lezen.


Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

De opzichters van de mijn prijzen haar moed; ze weigert zich nooit in een gevaarlijke situatie te begeven. Ze zeggen dat ze door haar geringe omvang en competentie de meest geschikte persoon is om de mijn weer binnen te gaan en naar slachtoffers te zoeken. Daar heb je dat woord weer, 'moed' - maar Cilka vindt nog steeds dat ze niet genoeg heeft gedaan om het te verdienen.

'Je bent de moedigste persoon die ik ooit heb gekend, ik hoop dat je dat weet.'

Specificaties

Uitgever: HarperCollins

Prijs: Paperback €12,99 E-book €9,99

Publicatiedatum: 20-10-2020

Aantal pagina's: 352

ISBN: 978 94 027 0648 2