Het onzichtbare leven van Addie Larue - V.E.Schwab

10-08-2021

Roman

Fantasy

Déjà vu. Déjà su. Déjà vécu.

Het verhaal

Frankrijk, 1714. Als Adeline LaRue wordt uitgehuwelijkt, smeekt ze om meer tijd en een leven in vrijheid. Haar wens gaat in vervulling, maar tegen een vreselijke prijs. Addie zal eeuwig leven, en is gedoemd te worden vergeten door iedereen die ze ontmoet. Zelfs haar ouders vergeten hun dochter op slag en jagen haar hun huis uit.

Ontheemd en alleen begint Addie aan een betoverend avontuur dat eeuwen en continenten omspant. Van de achttiende-eeuwse salons van Parijs tot de straten van het moderne New York: Addie leert overal overleven. Maar terwijl haar tijdgenoten de geschiedenisboeken in gaan, blijft Addie onopgemerkt bestaan. Dag na dag, jaar na jaar.

Tot ze op een dag een boekhandel in stapt en iemand haar voor het eerst in driehonderd jaar herkent...


Het onzichtbare leven van Addie LaRue had de eer om het allereerste fantasyboek ooit te zijn dat ik las en ik ben er zeker dat ik dit verhaal nooit zal vergeten.

Al na het eerste hoofdstuk was mijn nieuwsgierigheid geprikkeld en dat gevoel is doorheen het verhaal niet meer verdwenen. Schwab zorgt telkens weer voor nieuwe verrassende elementen die je steeds verder en verder mee in de wereld van Addie LaRue nemen, tot je niet anders meer kan dan te leven in het verhaal en door te lezen tot het einde. Met spijt blijf ik achter na het boek volledige uitgelezen te hebben, spijt dat het verhaal al ten einde is. Maar in mijn gedachten zal Het onzichtbare leven van Addie LaRue nog eeuwig blijven bestaan. Ik sluit Addie LaRue voor altijd in mijn hart.

Addie spreekt Duits, Italiaans, Spaans, Zwitsers, maar Frans is anders, Frans is het brood van haar moeder dat in de oven staat te bakken. Frans is de handen van haar vader die hout snijden, Frans is Estele die tegen haar tuin loopt te mompelen. Frans is thuiskomen.

Deze paragraaf wil ik graag met jullie delen

Mijn naam is Adeline...begint ze weer, maar dan stopt ze. Ze heeft nooit van die naam gehouden en nu kan ze het niet eens meer uitspreken. Hoe ze zichzelf ook noemt, het zal alleen maar in haar hoofd zijn. Adeline is de vrouw die ze in Villon heeft achtergelaten, vlak voor het huwelijk dat ze niet wilde. Maar Addie...Addie was een geschenk van Estele, korter, scherper, de pijlsnelle naam voor het meisje dat naar markten reed, dat op haar tenen ging staan om over de daken heen te kijken, voor het meisje dat tekende en droomde over grotere verhalen, grootsere werelden en levens vol avontuur. En dus begint ze tijdens het lopen het verhaal in haar hoofd opnieuw.

Mijn naam is Addie LaRue...

Bid nooit tot de goden die pas na het donker antwoord geven.

Specificaties

Uitgever: Boekerij

Prijs: Paperback €24,99 E-book €13,99

Publicatiedatum: 9-07-2021

Aantal pagina's: 576

ISBN: 978-90-225-9373-8